افزایش 20 درصدی خودکشی در ایران! - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
افزایش 20 درصدی خودکشی در ایران!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی، این ماهنامه در هفتمین شماره خود گزارش آماری از میزان خودکشی در ایران و برخی دلایل آن منتشر کرده است.

رتبه ایران در میان کشورها از نظر خودکشی در گزارش‌های مختلف متفاوت است و از ۵۸ تا ۱۲۸ گزارش شده، اما آخرین رتبه ایران در فهرست سازمان جهانی بهداشت 128 است.

پس از شیوع پاندمی کرونا آمارهای خودکشی در کشورهای جهان به‌روزرسانی نشده اما در این میان برخی عنوان می‌کنند که عواملی ازجمله مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران به کاهش شادی، افزایش افسردگی و یأس در جامعه و روند صعودی خودکشی منجر شده، اما آنچه مشخص است، ایران هنوز در جمع کشورهای با نرخ خودکشی بالا قرار ندارد.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در مورد وضعیت خودکشی در کشور می گوید: خودکشی قابل پیشگیری است. به همین دلیل جامعه جهانی با هدف افزایش آگاهی نسبت به این موضوع، ایجاد حساسیت در مدیران این حوزه و ارائه راهکارهای مختلف چنین روزی را نامگذاری کرده‌اند.

اگر یک آسیب اجتماعی قابل پیشگیری است باید آن را به جامعه هشدار داد و در این زمینه آگاهی را بالا برد همچنین پیشگیری از خودکشی هم یک کار همگانی است. بر اساس آمارهای رسمی، سال 96 در ایران حدود 4625 فوتی ناشی از اقدام به خودکشی ثبت رسمی شد.

در سال 1400 اما تعداد این فوتی‌ها به 6244 نفر رسید. موسوی چلک می گوید: آمار خودکشی در سال 1401 محرمانه است، اما می‌توانم بگویم که تعداد آنها بیشتر شد. به طور کلی روند فوتی‌های ناشی از اقدام به خودکشی در کشور افزایشی است. در سال 96 شاخص خودکشی به ازای صدهزار نفر جمعیت 5.5 بود. سال 1400 اما این شاخص به 7.4 به ازای صد هزار نفر جمعیت رسید.

این روند افزایشی 2 درصدی در بازه پنج ساله، بسیار زیاد و نگران‌کننده است. این در حالی است که قبلا این شاخص در بازه 10 ساله 0/2 بود. همچنین در سال 1400 حدود 28 درصد از فوتی‌های ناشی از اقدام به خودکشی را زنان تشکیل می‌‌دادند.

با این حساب آمار فوتی‌های ناشی از اقدام به خودکشی در مردان بیشتر است. به گزارش ماهنامه سراسری میدان آزادی، آمارهای رسمی می گویند که آمار خودکشی در سال 1398 تعداد 5143 نفر و این آمار در سال 1399 عدد 5562 نفر را نشان می دهد.

که پس از استان تهران بیشترین آمارخودکشی در استان های خوزستان، فارس و آذربایجان شرقی ثبت شده و کمترین آن برای استان سمنان، یزد و هرمزگان است. بر اساس آمارها بیشترین شیوه خودکشی در کشور حلق آویز با 53 درصد و پس از آن مسمومیت با سم، مسمومیت دارویی و سوختگی گزارش شده است.

در این آمارها بیشترین متوفیان اقدام به خودکشی افراد 30 تا 39 سال و پس از آن 18 تا 24 سال هستند. میزان سواد این افراد به ترتیب بیشترین آمارخودکشی راهنمایی 27 درصد، دیپلم و پیش دانشگاهی 22 درصد و ابتدایی 17 درصد می باشند.

بر اساس تحقیقات انجام شده 28 درصد این افراد شغل آزاد، 21 درصد خانه دار، 11 درصد بیکار و پس از آن دانش آموزان، کارگران و سایر مشاغل هستند. سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار می گوید: در کشور اسلامی مانند ایران که شهروندان به عقاید دینی پایبند هستند و خودکشی را گناهی نابخشودنی می دانند این آمارها بسیار نگران کننده است.

بر اساس کتب آسمانی و احادیث و قرآن کریم، کسی که خودکشی می‌کند همانند یک قاتل و مجرم در پیشگاه خداوند حاضر می‌شود. چون او هم یک نفر را کشته و آن فرد، ‌خود شخص است. بنابراین خودکشی همان قتل است و فرد قاتل محسوب می‌شود.

اما چرا باید یک جوان مسلمان در ایران تا پای خودکشی پیش رود. در خبرهایی که مشاهده می کنید افسردگی، بی پولی، پوچی، شکست عشقی و غیره بیشترین دلایل خودکشی را به خود اختصاص داده اما متاسفانه دولت و قوه قضائیه با سرپوش گذاشتن و پنهان کردن آمار و دلایل خودکشی و عدم ورود دانشجویان، رسانه ها و محققان به واکاوری و ریشه یابی خودکشی در کشور ناخواسته در جهت افزایش خودکشی پیش قدم شده اند.

افزایش 20 درصدی خودکشی در کشور نشات گرفته از وضعیت اسفبار اقتصادی، افزایش بیکاری، افزایش ناامیدی در جامعه، گسترش دروغگویی، فریب و فساد در بیان و رفتار برخی مسئولان و نبود آزادی های اجتماعی از دلایل دیگر بذرخودکشی در جامعه خواهد بود.

آرزو ذکایی فر معاون سازمان بهزیستی کشور معتقد است علت افزایش خودکشی پس از دوران کرونا، اعمال محدودیت های کرونایی، تعطیلی کسب و کارها و ناراحتی های روحی خانواده ها به دلیل فوت یا عارضه دار شدن برخی اعضای خانواده به دلیل ابتلا به کرونا است. وی گفته است: سه علت اصلی خودکشی در کشور مسائل خانوادگی، اعتیاد و اختلالات روانی است.

کسایی زاده می گوید: اظهارات بهزیستی پایه و اساسی ندارد چون آنها هیچ آمار درستی ندارند و در کل کشور مشکل آمار و تحلیل آماری دارد.این روزنامه نگار می گوید: اختلالات روانی و اعتیاد از کجا پدید می آید؟ قطعا از مشکلات اقتصادی و رفتارهای اجتماعی و کوتاهی دولت ها به خدمات اجتماعی و فرهنگی است.

چرا در برخی کشورهای اروپایی که مسلمان هم نیستند چنین آمارهایی از خودکشی وجود ندارد؟ مرگ روزانه 16 نفر بر اثر خودکشی در ایران یک هشدار جدی برای مسئولان است چراکه اگر این اقدام راهکار برای فراراز سختی‌ها شود جامعه دچار بحران خواهد شد.

بدیهی است که گناه خودکشی بر شانه برخی مسئولان بی لیاقت، دزد، فاسد، ریاکار، حریص، گناهکار، بی مسئولیت، خدانشناس، بی فرهنگ، شهوت ران و بی سواد سنگینی خاصی خواهد داشت و باید در آخرت پاسخگوی جوانانی باشند که برای بی مسئولیتی آنها در دنیا زندگی و جوانی و آرزوهایشان را از دست داده اند.

 

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد