گزارش روز | گروهی از افغان ها سودای پاستــور دارند - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گزارش روز | گروهی از افغان ها سودای پاستــور دارند

پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی| سید هادی کسایی زاده | به دلیل چالش های امنیتی و نظامی میان افغانستان و برخی کشورها به ویژه شوروی افغان های زیادی احساس خطرکردند و تصمیم گرفتند کشور خود را ترک کنند. به واسطه همسایگی با ایران و اشتراکاتی مانند همزبانی و هم دینی ورود غیرقانونی افغان ها از ابتدای دهه 60 به ایران آغاز شد. گروهی در دولت وقت و برخی نخبگان نسبت به این رخداد مخالفت و اعتراض داشتند اما امام خمینی(ره) رهبروقت ایران در پیامی افغان هایی که به صورت قاچاقی به ایران وارد شدند را میهمان نامید و به نوعی چراغ سبز به مهاجرت میلیون ها افغان به ایران نشان داد.

حتی رهبروقت ایران دولت را مکلف به پذیرایی و حمایت از آنها کرد. شاید بتوان گفت که این اقدام هرچند از نوع بشردوستانه بود اما نظم آمایش سرزمینی و بازارکسب و کار و مدیریت کشور را در بدترین دوران اقتصادی جنگ تحمیلی برهم زد. هرچند از میان حدود 3 میلیون مهاجر افغان در دوران جنگ تحمیلی گروهی برای دفاع از ایران رزمندگان را در جبهه ها همراهی کردند اما شهادت 2 هزار افغان در جنگ عراق علیه ایران نشان می دهد که تعداد افغان های حاضر در جنگ کمتر از 20 هزارنفر بوده است.

چراکه بر اساس آمارها حدود 2 میلیون ایرانی در جنگ حضور داشتند که از این تعداد حدود 200 هزارنفر به شهادت رسیدند و اگر تعداد شهدای افغان نسبت به این آمارها را تعمیم دهیم عدد زیادی نخواهد بود. اما پس از جنگ تحمیلی و آرامشی که در کشورافغانستان حکم فرما بود تعداد زیادی از مهاجران افغان به کشور خود بازگشتند و تعداد افغان ها در ایران به کمتر از یک میلیون نفر رسید. آغاز جنگ های داخلی افغانستان و پررنگ شدن سایه طالبان موجب شد تا دوباره ورود غیرقانونی افغان ها به ایران شکل بگیرد اما استقرار آمریکا دوباره مهاجرت افغان ها را متوقف کرد.

تا اینکه حکومت متعصب و افراطی طالبان در افغانستان شکل گرفت و به دلیل ولنگاری مرزی موج بی سابقه ای از افغان ها وارد ایران شدند. البته وقوع زلزله و اقدام دولت پاکستان در اخراج مهاجران افغان ایران را به مرکز کلونی افغان‌ها تبدیل کرد به نحوی که آمارهای غیررسمی اما قابل تائید از حضور 10 میلیونی افغان ها در ایران می گوید. در این میان برخی رسانه ها مانند خبرگزاری تسنیم هم در این حضور بی تقصیر نبودند چراکه این رسانه ها حمایت خود را با تیترهای تشویقی اعلام کردند.

27 اردیبهشت 1394 خبرگزاری تسنیم در خبری به نقل از رهبرانقلاب به تمام افغان ها اعلام کرد که تحصیل کودکانشان در مدارس ایران منعی ندارد. اما رهبرانقلاب سخن و دستوری مبنی بر رایگان بودن تحصیل خارجی ها در مدارس ایران به میان نیاورد.

با این حال خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور اعلام کرد که تحصیل دانش آموزان افغان در ایران رایگان است. در کنار این خبر دولت ابراهیم رئیسی رسما اعلام کرد که درمان افغان ها رایگان است و دومین بسته تشویقی به مهاجرات افغان ها به ایران شکل گرفت. به نحوی که وزیربهداشت دولت رئیسی می‌گوید ما برای هر افغان در ایران سالانه 30 میلیون تومان هزینه می دهیم و این تیتر در صدر اخبار رسانه های افغانستان قرارمی گیرد. با این حال هیچ رسانه ای در ایران به موضوع چالش هجوم افغان ها در ایران نپرداخت تا اینکه در تیرماه 1402 سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار در گفتگو با انصاف نیوز پرده از بحران نفوذافغان ها برداشت و پس از آن روزنامه جمهوری اسلامی آن را بازتاب داد و مردم همراهی گسترده ای در اعلام بحران مهاجران قاچاق کردند.

*چند کلمه حرف حساب با اعضای شورایعالی امنیت ملی ایران

چه بخواهید یا نخواهید افغان ها از در و دیوار مرز روزانه 5 تا 10 هزارنفر با مجوز یا بدون مجوز وارد ایران می شوند. دلتان خوش است که روزی 1000 نفر را اخراج می کنید در حالی که آنها با هزینه هر نفر 2 میلیون تومان رایگان به خواست خودشان رد مرز می شوند تا به کارهای خود در افغانستان برسند و دوباره باز می گردند. اینها تحلیل نیست بلکه اطلاعات واقعی است که بسیاری از شما به دلیل پشت میزنشینی محض بی خبر هستید. تصور می کنید طالبان همسو باشماست در حالی که دشمن اصلی جمهوری اسلامی ایران قبل از اسرائیل طالبان است.

آنها حتی هیبت الله رهبرخودشان را هم قبول ندارند و با او چالش دارند که می توان به موضوع رها سازی آب هیرمند اشاره کرد که رهبرطالبان موافق بود اما حکومت افغانستان موافق نبود. تصور می کنید چون دشمن مشترک ایران و افغانستان (طالبان) داعش است لذا همزیستی در برابر حمله افغان های مهاجر به ایران را باید تحمل کنید در حالی که همانند ادامه جنگ تحمیلی در اشتباه هستید. مهاجران عراقی در دوران دفاع مقدس با مهاجران افغان بسیار متفاوت هستند. شما نمی توانید برای همه یک نسخه واحد بپیچید.

*شنیدم که 3 هزارمیلیارد تومان بودجه برای ایجاد و ساخت دیوار مرزی تامین اعتبار کردید

شنیدم که 3 هزارمیلیارد تومان بودجه برای ایجاد و ساخت دیوار مرزی تامین اعتبار کردید که باز هم اشتباه در اشتباه است. البته بیشتر خوش به حال پیمانکار است و اینکه این دیوار منافع چه فرد و گروهی را تامین می‌کند. وقتی درصد زیادی از قاچاق انسان به ایران از مرز پاکستان انجام می شود دیوار کشی 9500 کیلومتری مرز ایران و افغانستان برای چیست؟ اصلا دیوار هم کشیدید چرا تصور می کنید با کاهش مهاجران غیرقانونی مواجه خواهید بود؟

وقتی درون زندان های ایران که داخل پایتخت است و زیرنظر قوه‌قضائیه فعالیت می کنند به راحتی موادمخدر وارد و مصرف می شود تصور نمی‌کنید عبور انسان از دروازه ها و گذر راه ها و سوراخ و سمبه های مرزی از آب خوردن راحت تر باشد؟ تصور کردید اینجا سوئیس است؟ اینکه برخی آقایان تصور کردند می توانند با افغان های قاچاقی اپوزیسیون تشکیل دهند و مقابل طالبان بیاستند یا در آینده دولت جدیدی در کابل تشکیل دهند هم یک خیال است. ما امروز در ایران شاهد بروز اعتراض های گسترده و پنهان از سوی نسل سوم افغان ها یا همان دختران و پسران دهه 80 به بعد هستیم که به هیچ عنوان تعلقی به ایران اسلامی و ایرانیان ندارند.

این را می تواند با حضور در گروه های مجازی مشاهده کنید. حتی نمونه های آن را درگزینش یک افغان بعنوان خبرنگار رسمی خبرگزاری حکومتی مهر در دفاع از افغان ها یا همان دخترک فاطمه رضایی که در توئیت به ایرانیان گفت به زودی منقرض می‌شویدهم می‌توانید دنبال کنید. بسیاری از آنها به این باور رسیدند که ایران خاک آنهاست و می‌توانند بر آن حکمرانی کنند. ایرانیانی که 50 سال است در کانادا یا آمریکا زندگی می کنند جرات ندارند اظهارات و اقداماتی که افغان ها در ایران انجام می دهند را مرتکب شوند.

در همه جای دنیا مهاجران قوانین و محدودیت هایی دارند. کشور کانادا با معروفیت در مهاجرپذیری سالانه فقط 250 هزار مهاجر را پذیرش می کند که اکثرا افراد نخبه، متخصص و یا سرمایه گذار هستند اما در ایران دولت و مجلس تلاش می کند مهاجران بعضا بی‌سواد و غیرمتخصص را همپا و حتی بالاتر از ایرانیان محسوب کند.

گاهی هم برخی حتی افراد غیرمهاجر را به زور مهاجر می کنند. ضمن احترام به مقام والای شهدا در مثال باید گفت که همانند خانواده شهدای لشکر فاطمیون که هم تحت پوشش خدمات ایران هستند و هم خدمات رایگان دریافت می کنند و صاحب هویت ایرانی شدند. آیا بهتر و قانونی تر این نیست که خانواده شهدای فاطمیون تحت پوشش دولت سوریه باشند؟ در حالی که بسیاری از جانبازان جنگ تحمیلی به دلیل نداشتن درصد جانبازی غریبانه شهید شدند. یعنی خود دولت ها عامل ایجاد تفرقه و جدایی میان ایرانی ها و افغان ها هستند.

* امروز موضوع تهدید برای تغییر نسل را بیان می کنم 

بنده بعنوان روزنامه نگار از دوستداران افغان ها هستم چون با آنها یک عمر زندگی کردم اما امروز بحق بر سر قاچاق انسان و اشغال ایران است. امروز موضوع تهدید برای تغییر نسل را بیان می کنم تا در تاریخ مطبوعات ثبت شود. در حالی که سرگرم مرزها هستید که سوراخ کجا قراردارد افغان ها در اتاق خواب خود رئیس جمهور متولد می کنند. یکی از فعالان رسانه ای خوشنام می گفت: برای خرد نان در صف نانوایی بودم که زن باردار افغان با 3 فرزند 15 نان بربری خرد. گفتم حداقل این را سه را بزرگ کن بعد به دنبال چهارمی باش… همه نان ها را بردید.

آن زن در پاسخ به شک خود اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آینده ایران را بزرگ می کنم. شاید تصور می کنید این حرف ها چرندیات و توهم است؟! نخیر آقایان … این یک برنامه است. زن بی سواد افغان در صف نانوایی قطعا از بستر جلسات و برنامه ها و گفته ها این باور را دنبال می کند و به زبان آورده است. اما شما به شوخی می گیرید و توجهی به آن ندارید. آینده ایران با بحران آب روبرواست و 10 درصد آب ایران را مهاجران غیرقانونی افغان مصرف می کنند.

10 درصد دیگر را هم کشاورزان افغان که هیچ ذهنیت و سوادی از کشاورزی مدرن ندارند از بی توجهی و عدم نظارت بر کشت جهادکشاورزی بهره برده و با تغییر الگوی مصرف به سراغ محصولات آب بر مانند سبزیجات و صیفی جات رفتند. آیا این برنامه نیست؟ بروید بخش فشافویه و مشاهده کنید چگونه یک افغان منابع آبی را به تنهایی تمام کرده است. امروز آمار زاد و ولد افغان ها بحران جدی کشور است. جای تاسف است که ثبت احوال ایران هیچ مسئولیت و آماری از زاد و ولد افغان ها ندارد و منتشر نمی کند. این فاجعه است.

*650 هزار دانش آموز افغان در ایران سالانه 13 هزار میلیاردتومان پول مردم ایران را خرج می کنند

به گفته علی اصغرفانی وزیرآموزش و پرورش دولت دوازدهم می گوید: بودجه امسال آموزش و پرورش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان است و این رقم را به ۱۳ میلیون نفری که در مدرسه دولتی درس می‌خوانند تقسیم کنید؛ می‌شود ۱۵ میلیون تومان. یعنی دولت برای هر دانش آموز مدرسه دولتی به صورت میانگین حدود ۱۵ میلیون تومان در سال هزینه می‌کند.

حالا اگر کرایه ساختمان‌های دولتی را حساب کنیم و به این ۱۵ میلیون تومان اضافه کنیم، به رقم ۲۰ میلیون تومان می‌رسیم. یعنی مردم ایران برای تحصیل مهاجران افغان از سوی دولت موظف شدند از درآمد نفت و مالیات خود هزینه تحصیل دانش آموزان افغان را پرداخت کنند. جالب اینکه هیچ آماری از وضعیت تحصیلی و خروجی آموزشی این دانش آموزان در دست نیست.

اما نکته مهم آن است که سید هادی کسایی‌زاده روزنامه‌نگار می گوید: برخی از آقایان بر این باورند که با تربیت دانش آموزان افغان در مدارس ایران شهروندانی پایبند به نظام جمهوری اسلامی، مومن و متعهد تربیت می کنیم تا پس از ورود به افغانستان بتوانند دولتی حرفه ای و اسلامی بنا کنند که در آن منافع ایران هم در نظر گرفته شود. در حالی که این تصور یک توهم است. اول) بیشتر این دانش‌آموزان اهل تسنن و پایبند به فرهنگ و مذهب افغانستان هستند. دوم) مگر دانش آموزانی که 45 سال تربیت کردید موفق بودید؟ سوم) تصور نمی کنید حضور این دانش آموزان در کنار دانش آموزان ایرانی می تواند نتیجه معکوس فرهنگی و عقیدتی داشته باشد؟ چهارم) طبق کدام قانون مجلس شورای اسلامی تحصیل دانش آموزان افغان رایگان است؟ مگر در قانون اساسی گفته نشده باید ایرانی باشند!

*درمان افغان ها سالانه 5700 میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفته است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار افغان می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند و از این تعداد تا کنون ۲۰۰ هزار نفر با همکاری کمیساریای عالی حقوق بشر تحت پوشش برده‌ایم. همچنین برای بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز بیمه رایگان انجام شده است و تعداد آن‌ها به ۹۵۰۰ نفر می‌رسد. این اظهارات در حالی است که بهرام عین الهی وزیربهداشت دولت ابراهیم رئیسی هم به خبرنگاران افغانستان گفته که ایران برای هر افغان 500 دلار هزینه درمان می دهد اما سازمان ملل فقط 10 دلار آن را می دهد. یعنی با یک حساب سرانگشتی می توانیم اعلام کنیم که دولت ایران سالانه حدود 5.7 هزارمیلیارد تومان با دلار 57 هزارتومانی هزینه درمان 200 هزارافغان را رسما می‌پردازد. البته به غیر از افغان هایی که غیر رسمی رایگان درمان می شوند.

*6000 زندانی افغان داریم | 368 میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد

آمارها نشان می دهد در سالهای اخیر حدود 6 هزار زندانی اتباع که اکثرآنها را افغان ها تشکیل می دهند در زندان های ایران محبوس هستند که 80 درصد آنها جرائم مرتبط با موادمخدر و سرقت دارند. اگر بودجه سازمان زندانها که رقم 9 هزار و 200 میلیاردتومان است را برای 150 هزار زندانی در نظر بگیریم سهم هر زندانی سالانه حدود 61 میلیون و 300 تومان می شود که اگر این عدد را در تعداد زندانیان افغان ضرب کنیم عدد 368 میلیاردتومان می شود. یعنی جمهوری اسلامی ایران و شهروندان ایرانی برای جرائم افغان‌های مهاجر که بعضا هم غیرقانونی هستند باید این مقدار هزینه پرداخت کند.

هرچند هزینه تشکیل پرونده قضایی برای این افراد هم برای قوه قضائیه متحمل هزینه است و بسیاری هم در شوراهای حل اختلاف و دادگاه ها حکم زندان نمی گیرند. در سالهای قبل مسئولان قضایی آمارهای تاسف باری از پرونده های مرتبط با افغان ها اعلام می کردند اما در سالهای اخیر انتشار این آمارها گویی محرمانه شده و دیگر رسما اعلام نمی شود.

اما آنچه ثبت شده در برخی استان های کشور آمار پرونده‌های قضایی که یک طرف پرونده اتباع افغان هستند دو تا سه برابر ایرانی هاست. درسالهای اخیر برخی از اخبار مرتبط با جرائم افغان ها رسانه ای شد اما به طرز مشکوکی از رسانه ها خارج شد که می توان به آمار قتل 100 ایرانی از سوی افغان ها، قتل داریوش مهرجویی کارگردان ایرانی و همسرش توسط افغان ها، تجاوز 7 افغان به زن ایرانی، تجاوز 4 افغانی به زن جوان و به تازگی اعدام مرد افغان که به 9 زن ایرانی تجاوز کرده بود را اشاره کرد. پنهان کاری رسانه‌های حکومتی و دولتی برای جلوگیری از انتشار اخبار مرتبط با جرائم افغان‌ها فجایع امروز را به ارمغان آورده که بسیار دردناک است. اگر تعداد پرونده های قضایی در طول سال را 9 میلیون پرونده در نظر بگیریم احتمال اینکه از این تعداد یک میلیون پرونده مرتبط با افغان‌ها باشد دور از ذهن نیست. اگر هزینه رسیدگی به هر پرونده را 7 میلیون تومان بگیریم عددی نزدیک به 7000 میلیارد تومان را نشان می دهد.

*اشغال 5 میلیون شغل توسط افغان ها

نماینده استان بوشهر در شورایعالی استان ها روایت دردناکی را نقل کرده است. او گفته: صولت مرتضوی، وزیر کار، در جلسه ای که با اعضای شورای عالی استان ها داشت، گفت حدود پنج میلیون شغل در ایران در دست افغان‌ها است. که اگر بتوانیم از این میزان، دو و نیم میلیون شغل را به ایرانیان برگردانیم، می توانیم معضل بزرگی را در حوزه اشتغال در کشور حل کنیم.

اظهارات مرتضوی درست است چون فقط شهرداری تهران 60 هزارنیروی افغان را به کارگیری کرده و سارشهرداری های کشور هم از این آسیب دور نیستند. امروز شاهد هستیم که افغان ها وارد شغل سرایداری باغ و ویلا و خانه های لوکس شده و سکان مدیریت خانه های ایرانیان را هم در دست گرفته اند. و از همه تاسف بارتر آنکه شهرداری تهران به جای آنکه معضل زباله گردی و مافیای زباله و پلاستیک از سوی افغان ها را رفع کند پیشنهاد داده ماهانه 15 میلیون تومان حقوق می دهم برای خودمان کار کنید.

*فراجا 8 هزار افغان در شهرری گرفت و به مرزداد اما 6 هزارتا مجوز داشتند برگشتند!

یکی از طرح هایی که به شدت با اجرای آن مخالفت می‌شد ایجاد پایگاه پایش اولیه اتباع بود. بر اساس آخرین آمار فراجا در کمیسیون اتباع فرمانداری شهرستان ری بیش از ۸ هزار نفر اتباع افغان را دستگیر کرده و به اردوگاه عسکرآباد تحویل دادند. جالب آنکه از این تعداد بیش از ۶ هزار نفر به جهت داشتن مجوز آزاد شدند. اگر ما الان با توجه به انتخابات برگزار شده کل دستگیر شدگان را ۱۰ هزار نفر در نظر بگیریم باید گفت از شروع طرح تاکنون ۱۰ هزار نفر توسط فراجا دستگیر شدند که بیش از ۷ هزار نفرآنها آزاد شدند. این دستگیری های غیرهدفمند یعنی چی؟ یعنی هزینه‌های سرسام‌آوری که از نقل و انتقال بی‌مورد ۷ هزار نفر برای نظام فقط در شهرستان ری ایجاد شده، یعنی وقت و نیروی مضاعفی که بی‌مورد مصرف شده، یعنی آلودگی هوا، یعنی مصرف سوخت بیجا، ‌‌‌‌‌‌که فقط هزینه همین رفت و برگشت این یک فقره 12 میلیارد می شود.

 

true
true
true
true
  1. علی

    آقای کسایی زاده در خیلی از خبرگزاری های افغانستانی پاسخ شما را داده اند. من فقط میخواستم بگم برای اینکه دیده بشی اول بری از چند مهاجر شروع کنی بنظر نمیاد زیاد حرفه ای و اخلاقی باشه. در ضمن شما که ایرانی نیستید. من سیستانی ام ولی شما حجازی

  2. Rezam

    سید هادی جان لطفا بگو اگه تحصیل و درمان من رایگان بود پس چرا امسال آموزش و پرورش جدا از مبلغی که مدرسه از ما میگیره ( که اونم اندازه یه دانش اموز ایرانیه و یه ریال کمتر و بیشتر نیست )، یه مبلغی هم برای تحصیل دانش آموزان اتباع در نظر گرفته که اونم اگه درست یادم باشه حدود ۵۰۰ یا ۱ تومن بود حالا مبلغشو که دقیق نمیدونم برو دم در وزارت آموزش و پرورش انصافا با وجدان خودت بگو کدوم دانش آموز افغان و اتباعی رایگان تحصیل کرده که من دومیش باشم؟ از ابتدایی تا الانم یه ریال کمتر از دانش آموز ایرانی ندادم. بعدشم، سید هادی حالت خوبه؟ درمان رایگان؟ خودت خندت نمیگیره از حرفت؟ من و خانوادم هر دفعه‌ برای هر بیماری رفتیم بیمارستان، از ما به عنوان بیمه آزاد دو برابر پول یه ایرانی هزینه درمان میگرفت. به جون خودت و خودم قسم میخورم من تو عمرم رایگان درمان نشدم. پس این حرف هایی که میزنی اساس و سندش از کجاست؟ برو میدانی تحقیق کن یه افغانی ببر بیمارستان یا خودتو جای یه افغانی بزار، بگو من یه افغانیم مریض شدم یالله من درمان‌‌ رایگان دارم سریع تر کار منو انجام بدید وقت ندارم! آره دیگه تصورت از یه افغانی در همین حد بیشتر نیست که! بعدشم کل افغان ها اهل تسنن؟ حتی منی که تاجیکم و تو ایران به دنیا اومدم شیعه شدم چون تو محیطش بزرگ شدم تحصیل کردم زندگی کردم. سید هادی اثر معکوس؟ چجوری یه دانش آموز افغانی که توی ایران به دنیا اومده میتونه عقاید افغانستانی داشته باشه وقتی تو محیط ایران بزرگ شده. کلی حرف هست راجب این دروغ ها و این احتمالاتی که خودت ساختی و بافتی برای خودت. من تک فرزند خانوادم کجا هر خانواده افغانی ۱۰ تا بچه میاری؟ سید هادی همه اینطورین؟ سید هادی کجا پدر یا خودم تو صف نونوایی ۳۰-۴۰ تا نون‌ بربری، لواش و سنگک یا هر نون دیگه ای خریدیم؟ ته تهش ۵ تا نون مگه چند نفریم؟ سید هادی به نظرت ما یارانه نان داریم؟ سید هادی نونی که میخوریم از جیب مردم ایرانه؟ سید هادی ما برای نون خریدن اندازه یه ایرانی پول نمیدیم؟ اینم مثل قبلی ، خودتو جای یه افغانی بزن برو تو نونوایی بگو من افغانیم و یارانه نون دارم. ببین واکنش شاطر نونوا چی میتونه باشه؟ بهت میخنده یه نون مجانی از یارانه ایرانیا میده؟ سید هادی ما تصور تصرف ایرانو داریم؟ ایران متعلق به من نیست، من متعلق به ایرانم وقتی توش به دنیا اومدم ، فرهنگشو دارم و دارم زندگی آروم و سختی با پول کارگری پدرم میکنم و کاری به کار کسی ندارم پس سید هادی این حرفاتو از کجا در میاری؟ سید هادی به نظرت ما کجامون دست تو جیب مردم ایران بوده که الان با پولشون داریم راحتتت و بی دغدغه زندگی میکنیم؟ راحت و بی دغدغه زندگی میکنیم! مگه نه سید هادی؟ سید هادی همه مهاجرا بی سوادن؟ سید هادی همه مهاجرا غیرقانونین؟ سید هادی همه مهاجرا گشنن؟ سید هادی داری از ما برای خودت چی میسازی؟ یه دو هفته بیا مهمون خونه کوچیکمون باش و بیا ببین اون تصوری که تو از افغانیا ساختی با زندگی که ما داریم چقدر شباهت داره؟ ما کاری به کار کسی داریم سید هادی؟ سید هادی به نظرت ما مشکلی با ایرانیا داریم؟ سید هادی هرجا خواستی راجب افغانیا فکری کنی مثل همین درمان و تحصیل رایگان، خودتو جای یه افغانی بزار و تحقیق میدانی کن و بگو تو یه افغانی هستی و ببین واکنش مردم چیه؟ بهت حق تحصیل رایگان یا درمان رایگان میدن یا نه؟ یا تو خیلی از مسائل دیگه هم از همین راه استفاده کن! قطعا به جوابت میرسی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد