گفتگوی روزنامه جمهوری اسلامی با سید هادی کسایی زاده در مورد نفوذ افغان ها در ایران - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گفتگوی روزنامه جمهوری اسلامی با سید هادی کسایی زاده در مورد نفوذ افغان ها در ایران

پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی| سیدهادی کسائی زاده روزنامه نگاری که در چندین نوبت درباره مشکلاتی که با آمدن غیرقانونی افغان‌ها به ایران به وجود آمده است صحبت کرده بود و یکی از این مصاحبه‌ها هم در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شد، درباره مشکلات آمدن اتباع غیرمجازی که در دو سال اخیر و بعد از به قدرت رسیدن طالبان به صورت غیرقانونی به ایران آمده‌اند گفتگو کردیم که از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.
*متشکر از وقتی که برای روزنامه و خوانندگان آن به ما دادید. چه‌ چیز باعث شد که شما درباره افغان‌ها و به ویژه مهاجرین افغان‌ علاقه‌مند شوید و این حوزه را انتخاب کنید؟

– من بعد از نوشتن کتاب «آموزش خبرنگار حرفه‌ای» که تا چاپ 22 هم رفته به خاطر مشکلات مالی مجبور شدم خانه را از تهران به سمت شهرری ببرم و برای نوشتن کتاب دوم به اسم «خبرنگار محلی» مجبور شدم 2 سال در شهرری روزنامه ‌نگاری محلی کنم. آنجا برای اولین بار فهمیدم که یک کشور دیگر در ایران داریم به نام «کشور کهریزک». چون کهریزک 80 درصد انبارهای خاورمیانه را دارد، پالایشگاه دارد، بهشت‌زهرا دارد، دفن زباله‌ها را دارد، شهرک صنعتی دارد. مافیای پلاستیک دارد، مافیای شکر دارد و خیلی چیزهای دیگر. و شاهراه قاچاق ایران می‌باشد. آنجا بود که فهمیدم چه روستاهایی در جنوب تهران داریم که ظرف 10 سال گذشته از ایران خالی شده و افغان‌ها آنجا را تسخیر کرده‌اند مثل روستای «اشرف‌آباد»، «مجیدآباد»، «کبیرآباد».

بعد از آن مردم آرام آرام وارد کانال خبری من شدند و برای من پیام می‌فرستادند که آقای کسایی‌زاده من بچه باقرشهر هستم، چرا باید بروم شهرری نان بخرم چون اینجا نان پیدا نمی‌شود. تا ساعت 12 ظهر همه نانوایی‌ها، نان را تمام کرده‌اند و افغان‌ها آن را خریداری کرده‌اند.

کارمندان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کردند که 3 بار ما را اخراج کرده‌اند، چون مگر می‌شود ظرف نیم‌ساعت همه تخم‌مرغ‌ها و روغن‌ها تمام بشود. یعنی اینکه دچار یک نبود امنیت غذایی هم شده‌ایم. افغان‌ها زاد و ولد کرده‌اند و غذاها را می‌خورند.

این باعث شد که من ارتباط بگیرم با بخشدار و با آدم‌هایی که ارتباط دارند، با خود اتباع و در خود روستاها و به خانه افغان‌ها بروم. خیلی از افغان‌هایی که زندان هستند خانواده آنها تحت پوشش خودم هستند و 2 سالی هست که به آنها مستمری می‌دهم. من افغانی‌ستیز نیستم و حتی برخی از آنها را تحت پوشش خودم دارم. مشکل من عدم ساماندهی افغان‌ها در ایران است. هیچ کدام از آنها اسناد هویتی ندارند.
*آیا شما آماری دارید یا از مسئولین آمار منتقل شده که چند نفر مهاجر قانونی داریم و چه تعدادی غیرقانونی؟

– تا قبل از اینکه من در روزنامه جمهوری اسلامی بگویم که 8 میلیون افغانی داریم، وزارت کشور در 20 سال گذشته، و در زمانی که در سایت‌ها و خبرگزاری‌ کار می‌کردم، به غیر از حوزه قضایی و وزارت کشور و استانداری یکی از آنها اتباع بود. برای همین با همه مدیران کل اتباع‌ها ارتباط داشتم. همه می‌گفتند که آمار پناهنده‌ها 800 هزار نفر است و آمار اتباع یک میلیون و 200 هزار نفر بود. همیشه 2 میلیون نفر بود. شما اگر خبرها را رصد کنید همیشه 2 میلیون نفر اعلام می‌کردند. بعد از انتشار مصاحبه‌ام در روزنامه جمهوری اسلامی وزیر کشور مجبور شد اعلام کند 5 میلیون نفر اتباع در کشور داریم.

اما این آمار هشت میلیون که من اعلام کردم، درست است که رسمی نیست، اما به چشم می‌توان آن را درک کرد. در تهران که هستیم دیگر 8 میلیون نیست و تهران 20 میلیون نفر جمعیت دارد. الان در شهرداری تهران فقط 70 هزار افغانی مشغول به کار هستند که آمار رسمی است. اعلام نشده است ولی من این آمار را به دست آورده‌ام. 13 نفر اتباع افغان در یوسف‌آباد دستگیر کردند که این اشخاص قبلاً عضو ماموران امنیتی افغانستان بوده‌اند که به دلیل ورود طالبان فرار کرده‌اند به ایران آمده‌اند و مشغول بکار شده‌اند. و جالب‌تر اینکه آن چیزی که من به دست آوردم و شنیدم در بازجویی‌ها گفته بودند که آمار همه چیز را هم داشته‌اند که چه کسی می‌رود و چه کسی می‌آید. شغل آنها این بوده است.

شاید این نفرات جاسوس نباشند و شاید کار خاصی انجام نداده‌اند اما بستر جاسوسی را دارند چون غیرمجاز هستند. حرف اصلی من این است که مجلس شورای اسلامی طرحی نوشت به نام سازمان ملی مهاجرت. در مجلس کلی دست به دست شد و آخر کار هم از دستور کار خارج شد. چرا وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران سازمان ملی مهاجرت را غیرقانونی ایجاد کرده و نشست خبری می‌گذارد و به خبرنگاران کارت هدیه می‌دهد، مصاحبه می‌کند آقای مبینی و جدیداً در استان گلستان، برای افغان‌ها شناسنامه صادر می‌کنند.

هر افغانی دارای کد ملی 10 رقمی خواهد شد، بدون اینکه قانون داشته باشد. سازمان ملی مهاجرت 10 نفر بیشتر نیستند و این سازمان فقط 10 نفر هستند. این 10 نفر زیرمجموعه وزیر کشور و مدیرکل اتباع که قانونی است زیرمجموعه این سازمان قرار گرفته است. این خنده‌دار است و در هر استان شعبه زدند.

بانک سپه که برای نظامیان هست که قوامین و حکمت و خیلی بانک‌های دیگر در آن ادغام شدند برای افغانی‌ها کارت بانکی صادر می‌کند حالا با اسم افغانی مجاز و افغانی باشناسنامه این کار را می‌کنند. اولاً چرا بانک سپه؟ بانک سپه امنیتی است، و چرا افراد خارجی در بانک امنیتی باید حساب داشته باشند. دوم اینکه از هر افغانی بابت صدور کارت 800 هزار تومان می‌گیرند. حساب کنید 5 میلیون افغانی داریم، مثل سالی چهار هزار میلیارد تومان درآمد برای سازمان ملی مهاجرت سازمانی که در بودجه ردیفی ندارد و هیچ جا تایید نشده است. این‌ها مستندات و قانون است. به من که زنگ زدند، گفتند که آقا حرف دروغ نگو. گفتم من آمار دروغ نمی‌دهم و هرچه واقعیت هست را می‌گویم.

نکته دیگر آنکه سال 98 قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان اصلاح شد. قبلاً در دهه 80 یک قانون دیگر بود. در این قانون آمده اگر زنی ایرانی با یک مرد افغان یا خارجی ازدواج قانونی و شرعی داشته باشند، فرزند آنها ایرانی می‌شود. این نفوذ نیست؟ این جریان نفوذ نیست؟ این قانون از کجا پیدا شده است؟

از پزشکی قانونی می‌خواهم که DNA‌ بگیرد و از قوه قضاییه می‌خواهم که پیگیری کند از همه نمایندگان مجلس. بگویند یک نماینده که پشت آن به افغان‌ها می‌خورد را پیدا کند. اسمی نمی‌برم برای اینکه تشویش اذهان عمومی نشود. بروید ببینید که راننده‌های کدام مسئول عالیرتبه افغانی هستند؟ بروید ببینید که سرایدار کدام یک از ویلاها و باغچه‌های آقایان در آبسرد افغانی هستند؟

همه دارند با افغان‌ها زندگی می‌کنند. مجاز یا غیرمجاز. این قانون اصلاح شد. اسفندماه سال 97 ما یک لایحه از طرف قوه قضاییه به مجلس آمد به نام لایحه قاچاق انسان. چرا و به چه دلیل این لایحه کنار گذاشته شد؟ چون طبق این لایحه اگر یک افغانی غیرمجاز در باغ تو و ویلای تو باشد 3 سال صاحب باغ باید به زندان برود.

براساس این قانون اگر تو کارت بانکی خود را به یک افغانی بدهی باید سه سال زندانی بشوی ولی الان کارت‌های بانکی را ماهی 2 میلیون تومان اجاره می‌دهند به افغان‌ها.

اگر افغانی غیرمجاز به ایران بیاید 3 ماه تا یک سال حبس دارد، جریمه نقدی و خروج از کشور دارد. به این قانون اصلاً عمل نشد و دو سال است که آن را کنار گذاشته‌اند.

این یعنی نفوذ. رهبر انقلاب همیشه گفته‌اند که مراقب جریان نفوذ باشید. نفوذ یعنی اینکه آقایان ایرانی و مسئولین فکر کنید طالبانی که این همه سال در افغانستان بود و می‌جنگید و آمریکا 20 سال پایگاه نظامی داشت، صبح از خواب بیدار شد و آمریکایی‌ها رفتند و طالبان جای آنها را گرفت. مگر می‌شود همچنین چیزی؟ این یعنی معامله‌ای صورت گرفته است.

افغانی در ایران وقتی خانه ویلایی می‌خرد یعنی چه؟ خانه 100 میلیاردی در زعفرانیه می‌خرد یعنی چه؟ حال به اسم یک ایرانی.

این‌ها فاجعه است و آقایان تهدید می‌کنند که من «افغان‌ستیز» هستم! چه افغانی‌ستیزی هست؟ 8 میلیون افغانی در ایران یعنی جمعیت 3 کشور حاشیه خلیج فارس. ما به اندازه جمعیت 3 کشور در داخل ایران افغانی داریم که هویت هم ندارند. اگر الآن یک افغانی با موتور با یکی تصادف کند از کجا می‌شود پیدایش کرد؟ تعرض‌ها و تجاوزها را چگونه می‌شود پیدا کرد؟

مرز مثل همیشه باز شد و بدون مجوز، ملت به صورت گسترده به سمت اربعین رفتند. در موقع برگشتن رسوبات پاکستان و افغانستان با ما آمدند. فقط یک آمار رسمی بدهید که آمار اتباعی که از ایران خارج و وارد شدند را بدهند که مطمئناً نمی‌توانند آمار را بدهند.

نمی‌توانند آماری بدهند چون چیزی ندارند. مشکل چگونه حل می‌شود؟ مشکل انسداد مرزها است. مرزها را مسدود کنید. ما 9700 کیلومتر با افغانستان مرز داریم. به چه طریق می‌توان از آن مراقبت کرد؟ به طریق قرون وسطی خندق می‌کنند! من خودم به شخصه دیدم. شن پاشیدند که اگر رفت پا روی شن بماند. سیم‌خاردار زده‌اند که با لودر سیم خاردار را بریده‌اند و سیم خاردار را فروخته‌اند!

میلیاردها دلار بودجه هم از طریق رهبر انقلاب، مجلس و هم سازمان مدیریت بودجه اختصاص به نهاد خاص داده شده برای ایجاد سنسور، پهپاد، دوربین مداربسته و پروژکتور – پروژکتوری که روسیه وقتی آن را روشن می‌کند 30 کیلومتر را روشن می‌کند. 30 کیلومتر عدد بزرگی است برای روشنایی با یک پروژکتور. این پول کجا رفته است؟

خود من مصاحبه‌ای کردم با یکی از آقایانی که به روسیه رفت و سوار بنز مشکی رنگ شد و یکی از نمایندگان مجلس هست و به او می‌گویم که به روسیه رفتی چه چیزی را با این پول خریدی؟ پول را چه‌کار کردی؟ من خودم در حوزه اتباع بوده‌ام و اطلاع دارم که آن موقع چه کار می‌کرده‌اند.

چرا با من نمی‌توانند کاری بکنند، چون من وسط نظام هستم، نه جاسوس هستم، نه اسرائیلی هستم. خبرنگاری هستم که از شناسنامه من چیزی نمی‌توانند دربیاورند. پدرم 8 سال جبهه بوده است و خانواده کاملاً مذهبی دارم. نمی‌توانند به من برچسب بچسبانند من اطلاعات دروغ هم نمی‌گویم. ما انسداد مرزهایمان مشکل دارد، مسئول آن وزارت کشور است و ستاد نیروهای مسلح. این مرزها را به امان خدا گذاشته‌اند.

*به نظر شما اگر واقعاً اراده‌ای مصمم درباره این موضوع وجود داشته باشد آیا می‌شود این‌ها را سازماندهی کرد؟

– بله، همه خبرنگارها و روزنامه‌نگارها می‌آیند و فقط طرح مسئله می‌کنند ولی باید راهکار هم ارائه شود. چه می‌شود کرد برای ساماندهی این موضوع؟ اولین راهکار اینست که قانون قاچاق تصویب شود. کار تمام می‌شود. ثانیاً شما که کارت بانک سپه در استان تهران و ملی که در استان گلستان به اتباع می‌دهید. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که شرکت اسنوا که کالای ایرانی می‌دهد به ایرانی‌ها به افغان‌ها هم کالا می‌دهد با کد ملی. این کد ملی از کجا آمده، از طریق همین سازمان ملی مهاجرت. یک سازمانی که غیرقانونی است. خود این سازمان مهم است که چه کاری انجام می‌دهد. اگر کار این سازمان درست، با اینکه یک سالی هست که ایجاد شده است و پول از وزارت کشور می‌گیرد، چرا هجوم به ایران بیشتر شد؟ چه کاری انجام داده است؟ نه مرزها را انسداد کرده‌اید و نه ساماندهی کرده‌اید و نه شناسنامه و هیچ کاری نکرده‌ای.

*یعنی طالبان که به قدرت رسیده، باعث این حجم مهاجرت به کشور شده است؟

– هم طالبان و هم دو زلزله اخیر، هم خروج افغان‌ها از پاکستان و هم اربعین. این هم هست که ما مشکل قانونی داریم و ما قانون نداریم برای اتباع. الان همه موبایل دارند و همه آن هم به نام ایرانی‌ها می‌باشد. شخصی کلاهبرداری می‌کند و به دادگاه می‌رود. قاضی از او سوال می‌کند که چرا کلاهبرداری کرده‌ای و پاسخ می‌گیرد که موبایل برای شخص دیگری هست نفوذ یعنی همین. برای چه موبایل خود را به اتباع خارجی داده‌ای؟ اگر شخص دارای موبایل که موبایل خود را به یکی از اتباع داده، جریمه و حبس بشود، دیگر کارت بانکی و موبایل خود را در اختیار آنها نمی‌گذارد. جریان نفوذ یعنی اینکه اطراف سایت موشکی اس300 و اس400 ایران، روستاهائی قرار دارند که همه آنها اتباع افغانی هستند. کمی تامل کنیم. همه زمین‌های کشاورزی را گرفته‌اند و حصاربندی کرده‌اند 5000 قطعه زمین به اسم ضایعات پلاستیک که معلوم نیست در آن چه کار می‌کنند.

*یک مقدار از سرمایه‌گذاران افغانی بگویید که سرمایه‌های زیادی دارند و پولشویی کرده‌اند و هتل دارند؟

– بله، مسئولی توئیت کرده بود که فلان میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم. این در مقابل 270 هزار میلیارد تومان پولی که افغان‌ها در سال ما خرج آنها می‌کنیم، یارانه نان، 800 هزار دانش‌آموز، 25 هزار دانشجو و حوزه علمیه این یارانه‌هایی است که ایران به آنها می‌دهد. بیمه سلامت، 6 هزار زندانی اتباع. در کهریزک 25 درصد پرونده‌ها برای اتباع است. در فشافویه 40 درصد پرونده دارند. برای هر پرونده چقدر باید پول بدهیم. اگر این ارقام را جمع بکنیم در سال 270 هزار میلیارد یارانه می‌دهیم به افغانها. خیلی عدد بزرگ و زیادی است در مقابل سرمایه‌گذاری آنها. 3 میلیون فرصت شغلی را از ما گرفته‌اند. متاسفانه خیلی‌ها می‌گویند که اگر افغانها بروند بدبخت می‌شویم. من فیلمی دارم که زمین‌های اطراف حرم امام دست افغانها است. این‌ها همه نفوذ است.

زمین‌ها را سالی 150 میلیون اجاره می‌کنند برای کاشت کلم و چیزهای دیگر. آلونک‌هایی که در اینها هست در آن افراد طالبان هستند. چون طالبان‌ها لباس‌ها و ظاهر مشخصی دارند و چون مجوز ندارند نمی‌توانند خانه در کهریزک و باقرشهر اجاره کنند برای همین در این آلونک‌ها شب‌ها می‌خوابند که شاید ده نفری بشوند من خودم به شخصه این موضوع را دیده‌ام و نمی‌توانم جلوتر بروم. شاید در این راه بلایی سر من هم بیاورند. چون زیر پست من کامنت‌های تهدید گذاشته‌اند. اما اگر از من حمایت کنند شاید بتوانیم پهپاد بالای سر آنها بفرستیم و بتوانیم عکاسی کنیم. می‌خواهم به همراه یکی از افراد قوه قضاییه که گزارشم را در روزنامه جمهوری اسلامی خوانده بود به آنجا برویم تا به آنها این موضوع را نشان دهم. می‌خواهم به آنها نشان بدهم که افغانی که به صورت غیرمجاز به ایران می‌آید در کجا کار می‌کند، مغازه دارد، کرایه کرده است.

در کهریزک طبق آمار 15 هزار جمعیت داریم. اما الان 500 هزار نفری هستند. بعد 330 بنگاه املاک دارد شهری که در آن طلافروش و پاساژ ندارد چون شهر کوچکی است. اکثر بنگاههای آنجا هم غیرمجاز هست و اکثراً هم به افغانها اجاره می‌دهند به صورت قولنامه‌ای. از آنها نه کارت ملی می‌گیرند و نه مدرک شناسایی همه افغانها هم جسارت پیدا کرده‌اند.

*شما در مصاحبه دیگری گفته بودید که افغانها برای خود دادگاه دارند و وکیل دارند؟

– این موضوع را خودم ندیدم، این را بخشدار سابق کهریزک به صورت رسمی به من گفت. در یکی از محلات آنها برای خود آلونک دارند و این کارها را انجام می‌دهند.
*شبکه نفوذ حامی داخلی دارد؟

– من به شبکه نفوذ دست پیدا نکردم. من دنبال تشکیلات می‌گردم. حرف ما افغانهایی که در ایران به طور مجاز زندگی کردند نیست. حرف ما در مورد افغان‌های قاچاقی هستند که در این سالهای اخیر وارد ایران شده‌اند. ما فقط درباره این موضوع صحبت می‌کنیم. که تعداد این مهاجران قاچاق بین 2 تا 3 میلیون نفر هستند. و حداقل روزی بیش از 1000 نفر وارد ایران می‌شوند. در سراوان لباس افغان پوشیدم و گشت زدم. دیدم راننده‌ای فریاد می‌زد: باقرآباد، کهریزک، شاه‌عبدالعظیم، شیراز و مشهد. چون افغانها لرستان و تبریز نمی‌روند. چون در این استانها نه به آنها خانه می‌دهند و کار هم پیدا نمی‌کنند.

پرهرج و مرج‌ترین شهر برای آنها تهران است که صبح یک افغانی سه‌چرخه می‌خرد حدود 10 میلیون تومان و روزی 3 میلیون درآمد دارد همه آنها در جنوب شهر سه‌چرخه دارند و ضایعات بار می‌زنند و درآمد آنها بسیار زیاد است. حداقل ماهی 200 میلیون درآمد دارند. برخی افغانها در تهران پول رهن نمی‌دهند و فقط اجاره می‌دهند. ماهی 20 یا 30 میلیون فقط اجاره می‌دهند. بعضی از آنها انبار اجاره می‌کنند، خودرو اجاره می‌کنند. الآن هم با قانون و بخشنامه‌های جدید وزارت کشور دفاتر اسناد رسمی می‌روند و سانتافه و مازراتی به نام می‌زنند.

*بعضی معتقدند که سیل هجوم افغانهای غیرمجاز به ایران در میان نهادهای رسمی کشور هم حامیانی دارد؟ اعتقاد شما چیست؟
– در نهادهای امنیتی نه ولی در دولت حامی دارند. چون نهادهای امنیتی می‌دانند امنیت کشور است و آنها پیگیری می‌کنند هیچ وقت من را تهدید نکرده‌اند اما قوه قضاییه و دولت همیشه از کارهای من جلوگیری می‌کنند.
*ارگان‌های انتظامی چطور؟
– آنها که در این مورد کاری ندارند و دخالت نمی‌کنند. آنها در کارهای خود مانده‌اند. من در خیلی از کلانتری‌هایی که می‌روم اصلاً نیرو ندارند که به کارهای مردم رسیدگی کنند.
*در مرزها چطور؟ و…..؟
– همین نیروی انتظامی که در مرزها مستقر هستند بودجه خود را از ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کشور می‌گیرند.
*این صحبتی که در شهرداری افغانها حضور دارند را کمی باز کنید؟
– آنها پیمانکار هستند و کارگرهای پیمانکاری هستند. چون شهرداری کارمند رسمی 64 هزار نفر دارد و این 70 هزار نفر جزء همان‌هایی می‌شوند که تعداد کارمندان و کارگران شهرداری 140 هزار نفر می‌شوند.دیروز در سایت خودم فیلمی را منتشر کردم که 10 افغانی در بهشت‌زهرا قبر شهدا را می‌کنند و سنگ‌های آنها را می‌شکنند و به قولی تعمیر می‌کنند. این مشخص می‌کند که افغانها در آنجا کار می‌کنند. اما تحلیل من به عنوان روزنامه‌نگار اینست که افغانی که محل زندگی آنها کنار سایت موشکی، کنار پالایشگاه تهران و کنار حرم امام(ره) در 22 منطقه تهران هست و فقط در تهران هست، حتی کنار فرودگاه امام خمینی چه تضمینی هست که این‌ها خریداری نشوند. این‌ها که التزام عملی به جمهوری و نظام و قانون اساسی ما ندارند. راحت می‌توانند خرید و فروش شوند.
یکی از تالارهای عروسی در باقرشهر با یکی صحبت می‌کردم که بحث افغانی‌ها شد. یک عکس نشان می‌داد با….، یک جوان 22 ساله به نام اسد و آن شخص گفت که این کارگر من بود. او به طالبان پیوست و جنگید و الآن برگشته ایران و می‌خواهد با یک دختر ایرانی ازدواج کند و جزء ارتش طالبان بود. من به دنبال او هستم تا با او مصاحبه کنم. اکثر افرادی که وارد کشور می‌شوند مجرد هستند و پشتون هستند و در جنگ حضور داشتند. یا نظامی هستند یا دوره نظامی دیده‌اند.
*این‌ها تشکیلات هم دارند؟
– من خودم دنبال تشکیلات می‌گردم. اطلاعاتی که من دارم شاید کسی بیشتر از من اطلاعات نداشته باشد. این که سراغ من می‌آیند به خاطر این است که از من اطلاعات بگیرند.
بعد از اینکه من موضوع افغان‌ها را در روزنامه جمهوری اسلامی گفتم، وزارت کشور آمده و اظهار بی‌اطلاعی کرده و نمی‌دانستند که چه خبر است. هر روز مرا به این هتل و جاهای مختلف می‌برند و از من خبرهای جدید می‌خواهند. تازه جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند. این اسفبار است.
*فکر نمی‌کنید شما را تخلیه اطلاعاتی می‌کنند؟ بعید می‌دانم که آنها آنقدر بی‌اطلاع باشند؟
– نه، آنها به دنبال تشکیلات می‌گردند. من به آنها گفتم که قطعاً تشکیلات وجود دارد و در این باره شک نکنید. اگر من وارد این موضوع تشکیلات بشوم خود افغانها با من برخورد می‌کنند.
افغان‌ها در تهران بسیار زیاد هستند. و به دو گروه طالبان و افغان‌های دارای مجوز تقسیم می‌شوند که همدیگر را هم قبول ندارند. افغان‌های ایرانی تا شب سر کار هستند ولی طالبان سرکار نمی‌روند. چرا؟ چون نمی‌خواهند سر کار بروند و ماموریت دارند فقط در خیابانها باشند.
*وزیر کشور اخیراً گفته که ساماندهی مهاجران افغان کار جدی است ولی زمان‌بر است نظر شما چیست؟
– وزارت کشور یک سازمان غیرقانونی به نام سازمان ملی مهاجرت دارد. آقای دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور تذکر داده که ما قانون سازمان ملی مهاجرت نداریم ولی شما ایجاد کرده‌اید. وزیر کشور جواب ایشان را نداده و در دولت سر همین موضوعات دعوا هست. آقای دهقان که الآن معاون حقوقی رئیس‌جمهور هست قبلاً نماینده مجلس بوده و حقوق خوانده است و اعلام کرده که کار وزیر کشور برای ایجاد این سازمان تخلف است. خلاصه مصاحبه ما این است که سازمان ملی مهاجرت یک سازمان غیرقانونی است و چاپ کردن شناسنامه و دادن شماره ملی به افغان‌ها، کار غیرقانونی است که در استان گلستان شروع شده. ایجاد حساب بانکی برای افغان‌ها کار غیرقانونی است که در بانک سپه در تهران و ملی در استان گلستان آغاز شده است. مختومه کردن و عدم رسیدگی به لایحه قاچاق انسان در مجلس کار غیرقانونی است که به سرانجام رسیده است و مشخص است که نفوذ و مافیا دارد.
و این که اتباع را باید در کشور پخش کنند. همه جای دنیا وقتی یک تبعه وارد کشور دیگری می‌شود داخل اردوگاه می‌رود ولی ما در کشور اردوگاه نداریم. و این یک معضل اساسی است. دوم اینکه اتباع به چه چیزی در ایران نیاز دارند؟ 1- خانه 2- غذا.
اگر این دو را برای اتباع محدود کنیم، می‌توانیم آنها را ساماندهی کنیم. باید به بنگاههای املاک اعلام کنیم هرکسی به اتباع خانه اجاره دهد، بازداشت می‌شود مگر اینکه از فرمانداری مجوز داشته باشند. به نانوایی‌ها بگویید که به افغان‌ها به شرطی نان بدهند که با کارتی که ما می‌دهیم می‌توانند خرید کنند و بدانند که اگر تخلف شود، نانوایی پلمب می‌شود.
*الان در شهرها و مناطق…. مسافر می‌گیرند و قاچاق می‌کنند به جاهای مختلف ایران! ماموران اطلاعاتی و امنیتی در این موارد کجا هستند؟ همین بی‌عملی است که به این شایعه دامن می‌زند که نکند ماموران هم با آنها دست دارند، و شاید منافعی هم داشته باشند و از مهاجران چیزی دریافت می‌کنند؟
– این داستان دو سال است که رخ داده. ما قبلاً چنین مشکلی نداشتیم و قبلاً افغانها همان 4 یا 5 میلیون نفر بودند ولی الان 8 میلیون نفر شده‌اند. الان همه با دشداشه و ریش طالبانی وارد کشور می‌شوند. الان ما بحران داریم. افغانی داریم که 20 سال است در ایران زندگی می‌کند چه مجاز و چه غیرمجاز. افغانی‌ها یک ویژگی دارند برخلاف ما ایرانی‌ها. اگر ما ایرانی‌ها به کشور دیگری برویم بعد از 2 سال فرهنگ آن کشور را می‌گیریم و با فرهنگ آنها زندگی می‌کنیم. اما افغان‌ها اصلاً فرهنگ ما ایرانی‌ها را نمی‌پذیرند و با همان فکر و لباس و ادبیات خودشان زندگی می‌کنند. این‌ها همه تحقیق شده است. موسسه ایران‌شناسی و زبان‌شناسی رفته بودم که به من آنجا گفتند که اصلاً نمی‌توان افغانها را تغییر داد. با همان کلاه طالبان تردد می‌کنند و زاد و ولد می‌کنند.
*از 8 میلیون نفری که گفتید در ایران هستند آماری دارید که چند میلیون در تهران و بقیه در کجا زندگی می‌کنند؟

– قطعاً 4 میلیون نفر در تهران هستند و بقیه آنها در شیراز، سیستان و بلوچستان زیاد هستند. در آخر یک راهکار خوب دیگری هم هست که بهترین فرصت است در قانون بیاورند که آمار نفوس و مسکن مختص به اتباع هم باشد و هر کسی در این آمارگیری شرکت نکرد، منافق و مجرم است و باید اخراج شود. همه باید در آمار شرکت کنند. این کار می‌تواند کار افغان‌ها را تمام کند. این باید قانون باشد در کشور.
*خیلی ممنون از شرکت در این گفتگو.

*در ایران، کشور دیگری داریم به نام کهریزک!

*اسمی نمی‌برم برای اینکه تشویش اذهان عمومی نشود. بروید ببینید که راننده کدام مسئول عالیرتبه افغانی هستند؟ بروید ببینید که سرایدار کدام یک از ویلاها و باغچه‌های آقایان در آبسرد افغانی هستند؟
*افغان‌ها در تهران بسیار زیاد هستند و به دو گروه طالبان و افغان‌های دارای مجوز تقسیم می‌شوند که همدیگر را هم قبول ندارند. افغان‌های ایرانی تا شب سرکار هستند ولی طالبان سرکار نمی‌روند. چرا؟ چون ماموریت دارند فقط در خیابا‌ن‌ها باشند

*نکته دیگر آنکه سال 98 قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان اصلاح شد. قبلاً در دهه 80 یک قانون دیگر بود. در این قانون آمده اگر زنی ایرانی با یک مرد افغان یا خارجی ازدواج قانونی و شرعی داشته باشند، فرزند آنها ایرانی می‌شود. این نفوذ نیست؟ این جریان نفوذ نیست؟ این قانون از کجا پیدا شده است؟

*الان در شهرداری تهران 70 هزار افغانی مشغول به کار هستند که آمار رسمی است. اعلام نشده ولی من این آمار را به دست آوردم

*اگر افغانی غیرمجاز به ایران بیاید 3 ماه تا یک سال حبس دارد، جریمه نقدی دارد و خروج از کشور. این قانون اصلاً اجرائی نشد و دو سال است که آن را کنار گذاشته‌اند. این یعنی نفوذ

*رهبر انقلاب همیشه گفته‌اند که مراقب جریان نفوذ باشید. نفوذ یعنی اینکه آقایان ایرانی و مسئولین فکر کنید طالبانی که این همه سال در افغانستان بود و می‌جنگید و آمریکا 20 سال پایگاه نظامی داشت، صبح از خواب بیدار شد و آمریکایی‌ها رفتند و طالبان جای آنها را گرفت. مگر می‌شود همچنین چیزی؟ این یعنی معامله کردند

*8 میلیون افغانی در ایران یعنی جمعیت 3 کشور حاشیه خلیج فارس! ما به اندازه 3 کشور در داخل ایران جمعیت افغانی داریم. که هویت هم ندارند. اگر الآن یک افغانی با موتور با یکی تصادف کند از کجا می‌شود پیدایش کرد؟ تعرض‌ها و تجاوزها را چگونه می‌شود پیدا کرد؟

*مرز مثل همیشه باز شد و بدون مجوز ملت به صورت گسترده به سمت اربعین رفتند. در موقع برگشتن رسوبات پاکستان و افغانستان با ما آمدند. فقط یک آمار رسمی بدهید که آمار اتباعی که از ایران خارج و وارد شدند را بدهند که مطمئناً نمی‌توانند آماری بدهند چون چیزی ندارند. مشکل چگونه حل می‌شود مشکل انسداد مرزها است

*افغانی که محل زندگی آنها کنار سایت موشکی، کنار پالایشگاه تهران و کنار حرم امام(ره) در 22 منطقه تهران هست و فقط در تهران هست، حتی کنار فرودگاه امام خمینی چه تضمینی هست که این‌ها خریداری نشوند. این‌ها که التزام عملی به جمهوری و نظام و قانون اساسی ما ندارند. راحت می‌توانند خرید و فروش شوند

*پرهرج و مرج‌ترین شهر برای آنها تهران است که صبح یک افغانی سه‌چرخه می‌خرد حدود 10 میلیون تومان و روزی 3 میلیون درآمد دارد همه آنها در جنوب شهر سه‌چرخه دارند و ضایعات بار می‌زنند و درآمد آنها بسیار زیاد است. برخی حداقل ماهی 200 میلیون درآمد دارند. افغانها در تهران پول رهن نمی‌دهند و فقط اجاره می‌دهند. برخی از آنها ماهی 20 یا 30 میلیون فقط اجاره می‌دهند

 

*لینک مصاحبه (صفحه اول) (صفحه نهم)

دانلود از روزنامه جمهوری اسلامی

صفحه اول

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد