گفتگو با قاضی: حکم جنایت زیست محیطی آرادکوه فقط 8 میلیون شد؟! - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گفتگو با قاضی: حکم جنایت زیست محیطی آرادکوه فقط 8 میلیون شد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی، روز شنبه 7 آبان‌ماه 1401 ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضا آمریکا)گزارشی از تشکیل ابر 5کیلومتری گاز متان در جنوب تهران منتشر کرد که پس از بررسی محدوده در تصویر انتشاریافته مشخص شد این آلودگی حدوداً بر فراز مجتمع پردازش زباله آرادکوه تجمع یافته که از سال 1342 مرکز انباشت، زباله‌سوزی و دفن پسماند استان تهران است. پس از انتشار این گزارش ابتدا آرادکوه آن را تکذیب کرد.

اما پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: مرکز دفن آرادکوه به علت حجم زیاد پسماند و سابقه 60 تا 70 ساله کاملا برای متصاعد کردن متان مساعد است، چون در روند دفن پسماند فرایندهای بیولوژیکی ایجاد و موجب انتشار گاز متان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون محیط زیست برای نحوه مدیریت پسماند و شرایط آرادکوه چندین بار به شهرداری تهران اخطار داده است، افزود: این نهاد بدون توجه به آنها، آنطور که باید به وظیفه خود در این زمینه عمل نکرده است.

به گفته جوهرچی، روزانه حدود 5.5 تا 6 هزار تن پسماند در آرادکوه پذیرش می‌شود و انباشته شدن این حجم زباله آن هم در سالیان طولانی قطعا انتشار گاز متان را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به گزارش ناسا در این خصوص گفت: پیش از اینکه ناسا این توده متان را اعلام کند اداره کل محیط زیست استان تهران برای تعیین تکلیف این مرکز چندین بار به شهرداری تهران اخطار داد اما تا به امروز نتیجه بخش نبود، در واقع اگر شهرداری به اخطاریه‌ها جواب ندهد و اقدامی صورت نگیرد تخلف محسوب می‌شود و ما پرونده را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

قاضی محمد ساری معاون قضایی دادگستری کهریزک در سال 1400 که پرونده آرادکوه را بررسی کرده در گفتگو با میدان آزادی نکات قابل تاملی را بیان می کند.

او هم اکنون قاضی دادگاه تجدیدنظر استان تهران است و می گوید: در مرکز آرادکوه دیگر گنجایش دفن زباله ندارد و همانند اسفنجی است که دیگر توان جذب ندارد و از تکنولوژی روزدنیا هم بسیار عقب است. متاسفانه کار آرادکوه فقط دفن زباله است و همین موجب نفوذشیرابه های بسیار زیاد به سطح سفره های زیرزمینی شده و آب چاه ها را آلوده کرده است.

در کنار آن گاز متان تولید شده از دفن زباله به جای فرصت به تهدید تبدیل شده است. برای همین در سال 99 بر اساس گزارش ها و شکایت های مردمی در مورد آلودگی هوا، خاک و آب از سوی مجتمع آرادکوه پرونده‌ای تشکیل شد و این اقدام در راستای تحقق حقوق عامله و فرمان رهبرانقلاب در مورد جابجایی این مرکز بود. لذا با اعلام جرم از سوی محیط زیست و اداره بهداشت شهرستان ری تحقیقات و بررسی های قضایی آغاز شد.

پس از تعیین کارشناس محیط زیست و شبکه بهداشت به مرکز ورود کردیم و طی بازدیدها مشخص شد که تمامی اقدامات آنها دفن زباله است و فقط بخشی کمی از زباله تبدیل به کودگیاهی می شود و درصد بسیار کمی هم از زباله ها در دستگاه های زباله سوزامحا می شود.

اما گازهای متساعد شده از زباله سوزها بسیار خطرناک و سمی است و کارشناسان آن را تائید کردند و سرطان زاست. در این پرونده وکلای شهرداری تهران و مرکز پسماند بر اساس ماده 308 قانون آیین دادرسی کیفری با قرارعدم صلاحیت پرونده را به دادسرای کارکنان دولت ارجاع دادند وپرونده از دادگاه کهریزک خارج شد.

اما متاسفانه حکم نهایی به 8 میلیون تومان جریمه نقدی صادر شد. هرچند محیط زیست اعتراض کرد اما تصور می کنم رای تائید شده است چون دیگر اطلاعی ندارم. اما پیشنهاد می کنم اداره محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری بر استناد این رای می توانند بر اساس ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاه کهریزک موضوع انتقال مجتمع آرادکوه را طی دادخواستی مطرح کنند.

البته چون طرح ملی است توقع اجرای فوری حکم را نداریم اما می شود فرصت داد تا آرام آرام این انتقال رخ دهد چون جانمایی های لازم هم قبلا شده است.

ساری گفت: مردم کهریزک از وضعیت موجود خسته شدند و چه گناهی کردند که باید زباله های تهران را تحمل کنند.

قاضی دادگستری تهران در مورد امکان صدمه دیدن مردم از شیرابه های خودروهای حمل زباله گفت: اگر شهروندی بر اثر پرتاب شیرابه ها دچار خسارت شد می‌تواند طبق قانون اقدام کند.

امروز مدیران جدیدی وارد بخش و شهرستان ری شدند که این مطالب را از بابا دلسوزی و حسن نیت مطرح کردم تا در جریان اقداماتی که انجام دادیم قراربگیرند تا در تصمیمات آینده ای که می گیرند راهگشا باشد.

گفته های قاضی ساری در حالی است که رضاشرفی مدیرعامل پسمان شهرداری تهران به تازگی در بخشداری کهریزک حضور یافته و در حضور رئیس دادگستری بخش گفته است: قرار است پروژه 1900 تنی که نزدیک به 9 «همت» سرمایه‌گذاری اولیه آن است تا 3 سال آینده اجرایی شود که بر این اساس 1900 تن از زباله‌های و پسماندهای شهر تهران وارد آرادکوه نخواهد شد و به منطقه آبعلی انتقال می‌یابد که درآنجا نیز با تجهیزات به روز پردازش و با کاهش حداکثری دفن پردازش خواهد شد.

وی افزود: استحصال گاز متان با همکاری شرکتی دانش بنیان اجرایی خواهد شد تا از تخریب بیشتر محیط‌زیست جلوگیری و منافع آن در اختیار مردم کهریزک و باقرشهر قرار گیرد. شرفی تاکید کرد: ایجاد شهرک صنفی تفکیک پسماند در آرادکوه در دستور کار قرار دارد و در صورت موافقت منابع طبیعی برای توسعه مجموعه به‌منظور انتقال کارگاه‌های غیرمجاز اجرایی می‌شود.

این اظهارات نشان می دهد که شهرداری تهران می خواهد آرادکوه همچنان پایدار و فعال باشد. ناصرپیرسرایی رئیس دادگستری کهریزک با تاکید بر مخالفت دستگاه قضایی با توسعه آلودگی‌های آرادکوه گفته است: چالش‌های آرادکوه شامل آلودگی آب‌های زیرزمینی، خشک شدن درختان، آلودگی اراضی کشاورزی، انتشار بوی نامطبوع، دفن سنتی زباله، ریزش شیرابه، تردد تریلرها و … است که انتظار می‌رود برنامه‌های توسعه‌ای و پروژه‌ها در این راستا تنظیم و برنامه‌ریزی شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد