بابک زنجانی را آزاد کنید | نشست خبری بگذارید - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بابک زنجانی را آزاد کنید | نشست خبری بگذارید

ماهنامه میدان آزادی | سید هادی کسایی زاده | همزمان با سالروز 10 سالگی بازداشت و زندانی شدن بابک زنجانی دغدغه ذهنی داشتم و خواستم بیان کنم. بعنوان روزنامه نگاری که در دادگاه بابک زنجانی حضور داشتم و دادگاه،مه آفرید خسروی، محمدرضا رحیمی، اکبرطبری و سایر آقایان یقه سفید را هم ناظر بودم چند پرسش در ذهنم هست که به دلیل ممنوع الورودی به قوه قضائیه نمی‌توانم از رئیس یا سخنگوی دستگاه قضا سوال کنم.

اول آنکه در تمام طول دادرسی اخلال در نظام اقتصادی را درک نکردم و واقعا متوجه نشدم که بابک زنجانی شخصا چه ضربه عامدانه و هوشمندانه ای به برهم زدن اقتصاد ایران وارد کرده است. برای همین اجازه گفتگو با قاضی پرونده را بدهید.

دوم آنکه اجازه دهید تمام جزئیات پرونده و برگ برگ آن رسانه ای شود چون دیوانعالی هم حکم نهایی را صادر کرده و متهم در حال اجرای تحمل حکم است. چه چیزی در این پرونده است که رسانه نباید از آن مطلع باشد؟ سوم آنکه در این پرونده بیشتر تبانی و گروکشی را شاهد بودم که اگر مرحوم رستم قاسمی زنده بودند می شد بسیاری از ناگفته ها را از زبان او بیان کرد.

هرچند سایرین هم هستند اما سکوت کردند. اما آنچه که برایم پرسشی پررنگ است آنکه اگر بابک زنجانی مرخصی بیاید و یا آزاد شود منافع چه افرادی به خطر می افتد؟ و الا زندانیانی که با وثیقه سنگین مرخصی رفتند کم نیستند.

علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری هم همین اعتقاد را دارد و می‌گوید: این افراد به دنبال این هستند که با اعدام بابک زنجانی رد پول‌های مفقود شده از بین برود و پول‌ها در نهایت نصیب آنها بشود. در نتیجه بهترین حالت برای این افراد این است که بابک زنجانی اعدام شود تا ردی از پول‌های مفقود شده برجای نماند.

بعنوان مثال اسحاق جهانگیری معاون اول دولت حسن روحانی که پرونده برادر او (مهدی جهانگیری) به جرم قاچاق ارز در تاریخ ثبت شده به تازگی گفته است: من که آن زمان رئیس مبارزه با مفاسد بودم معلوم نشد پشت بابک زنجانی چه کسی بوده است؟ چرا باید اسحاق جهانگیری پس از 10 سال دوباره از بابک زنجانی سخن بگوید؟ در حالی که امروز سوژه های گران تر و فاسد تری مانند چای دبش با 3/4 میلیارد دلار در برابر 2/8 میلیارد دلار زنجانی چرب تر است.

یا اینکه حسین بهمن‌آبادی، دبیر جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی هم در مصاحبه ای مدعی شده که بابک زنجانی اصلا زندان نیست و می تواند آن را اثبات کند! او چه نفعی از بیان این ادعا دارد و چه کسی به او گفته این دروغ را رسانه ای کند؟ چون بابک زنجانی حتی یک ساعت هم از زندان خارج نشده است و تعجب اینکه دادستانی تهران بهمن آبادی را احضار نکرد و برای انتشار اخبار خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی کیفرخواستی صادر نشد.

با این حال در قصه بابک زنجانی اولا بحث پول نفت مطرح است، نه وام و تسهیلات و ارز دولتی. اصل پولی که به خاطر دور زدن تحریم‌ها به او پرداخت شده و باید بر‌گردانده می شد اما چه کسی و کسانی پول دادند؟ ثانیا این که پول‌ها کجاست و اصلا پولی در کار است یا سر بابک را هم کلاه گذاشتند. امروز بابک زنجانی با بیش از ۷۰ شرکت و دارایی به ارزش ۲۲ میلیارد یورو سرمایه در زندان است. او بخش زیادی از بدهی های خود را پرداخت کرده اما رسانه ای نشده است.

او می داند که اگر بدهی ها پرداخت شود طبق قولی که قوه قضائیه داده از اعدام رها می شود و شاید عفو شود. چراکه در مفاد دادنامه صادره از دیوان عالی کشور در حکم بابک زنجانی صراحتا بیان شده چنانچه بابک زنجانی بتواند بدهی خود را پرداخت کند از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی که به عفو، بخشودگی و تخفیف اشاره دارد، بهره‌مند خواهد شد.

با این حال این پرسش همچنان مطرح است که برای قوه قضائیه آیا اگر یک تاجرآزاد جرمی را مرتکب شود یا یک مسئول عالی رتبه قضایی یا دولتی هم جرم سنگینی مرتکب شود برابر هستند؟ کدام یک برای نظام و حکومت سنگین تر و مهم تر است؟ اکبر طبری، محمدرضا رحیمی یا بابک زنجانی؟ قطعا افرادی مانند اکبر طبری و محمدرضا رحیمی در کنار سعید مرتضوی و سایر یقه سفیدها بدنامی بسیاری برای جمهوری اسلامی ایران در برداشته اند اما بابک زنجانی یک تاجر است و هیچ وابستگی نظامی و دولتی و حکومتی نداشته برای همین هزینه سیاسی برای نظام نداشته است.

لذا بعنوان یک روزنامه نگار حوزه قضایی از مسئولان قوه قضائیه می خواهم بازی سیاسیون را پایان دهند و اجازه ندهند که پرونده بابک زنجانی ابزاری برای مناظره ها و کل کل های سیاسی و قدرت نمایی شخصیت ها و گروه ها شود. یا زنگی زنگ باشید یا رومی روم ..!

اگر به شفافیت اعتقاد دارید در فضایی کاملا آزاد خبرنگاران را دعوت کنید و بدون هیچ فشاری بابک زنجانی به پرسش ها پاسخ دهد و این پاسخگویی منطبق با اسناد و مدارک پرونده باشد. به اعتقاد من گذشت 10 سال از یک پرونده و تغییر سه دولت کافی است. امروز ایجاد یک شغل برای یک ایرانی حدود ۳ میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد در حالی که زنجانی ۱۷۰۰۰ کارمند داشت. البته هیچ اطلاعی از شرکت ها و سرمایه های او که در دست قوه قضائیه امانت بود ندارم.

برخی موافقان بابک زنجانی می گویند: بابک زنجانی اگر جاسوس‌بود تا حال مبادله شده بود و اگر حتی کالای قاچاق و غیره وارد کرده بود در ایام مختلف مثل بسیاری از متهمان مورد عفو قرار می گرفت بود. اما واقعا او چه کرده بود که حکمش با خفاش شب یکی شد؟ و چه افرادی کشور را سالها با نام بابک زنجانی به عقب راندند و برای کشور هزینه سنگینی در برداشت. از ریزش بورس تا فراربسیاری از سرمایه گذاران که جای تامل دارد. بعنوان یک روزنامه نگار بابک زنجانی می تواند با پرداخت بدهی هایش و اینکه 10 سال از عمرش را در زندان بوده آزاد شود. چون مجرمان خطرناک تری را می شناسم که او در مقابلش هیچ است.

 

 

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد