گفتگو| رویای بابایی؛ صدور سند در صلاحیت بنگاه های املاک نیست! - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گفتگو| رویای بابایی؛ صدور سند در صلاحیت بنگاه های املاک نیست!

ماهنامه میدان آزادی | سید هادی کسایی زاده| تیرماه ۱۴۰۱ شمع تولد ۴۴ سالگی اش را فوت می کند. استاد دانشگاه و قاضی عالی رتبه ای که در کارنامه کاری او از مسئولیت و مدیریت در معاونت های پیشگیری از وقوع جرم ، معاونت راهبردی قوه قضائیه تا دادگستری تهران، هیأت امنای مرکز علمی کاربردی قوه قضائیه و ریاست شعبه دادگاه تجدید نظر مشاهده می شود. حسن بابایی بیشتر چهره ای فرهنگی- اجتماعی و پژوهشی دارد و این را می توان در آثار و تالیفات او دنبال کرد. او کارشناس علوم قضایی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و دکترای حقوق بین الملل دارد و معتقد است که یک مدیر موفق در جمهوری اسلامی ایران مدیری است که تمام فکر و ذهنش آسایش و منافع مردم باشد.

اصلیت او میانه ای است و در کنار خصیصه شوخ طبعی مدیری کاملا جدی در دفاع از حقوق شهروندی و مبارزه با فساد است. حسن بابایی را می توان مدیری برنامه محور با چاشنی استفاده از ظرفیت نخبگان و بارش افکار معرفی کرد که همین ویژگی در عملکرد کوتاه او در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشهود است. او معتقد است که در عصر فرا ارتباطات باید از ظرفیت هوش مصنوعی برای توسعه زیرساخت های ثبتی استفاده کرد تا شهروندان در خانه بتوانند بخش زیادی از خدمات ثبتی را دریافت کنند.

اهل تعارف و تشریفات نیست و سرعت عمل در اجرای تصمیمات و رفع چالش ها را در اولویت کارهایش دارد. توجه حسن بابایی به ظرفیت دفاتر اسناد رسمی بی حد است به نحوی که در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از خدمات ثبتی را به دفاتر برون سپاری کرده و معتقد است که سردفتران و دفتریاران افرادی متخصص، با شخصیت، سالم، باتجربه و بازوان توانمند سازمان ثبت اسناد و قوه قضائیه هستند.

بسیاری از مسئولان واکنشی به ارسال پیامک خبرنگاران نمی دهند و آنها را به روابط عمومی یا زمان دیگری حواله می کنند اما با ارسال نخستین پیامک به حسن بابایی (رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) برای درخواست مصاحبه از سوی رئیس دفتر او وقت هماهنگ شد و پس از چند روز به مدت یک ساعت بدون تعارف و محدودیت با معاون قوه قضائیه دیدار و گفتگو کردیم. نخستین سوال از حسن بابایی نحوه ورود به سازمان ثبت اسناد و انتخاب او بود که در پاسخ گفت: معاون قضایی و معاون فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران بودم و در مناسبت های مختلف با مقامات عالی قضایی دیدار داشتم و در نشست های مختلف گزارش های پژوهشی ارائه می کردم.

به واسطه اینکه مدیر طرح و برنامه بودم با مقامات قضایی در ارتباط بودم، همین سابقه و شناخت حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه از بنده موجب شد تا به این سمت معرفی شوم. از بنده خواسته شد تا برنامه های مربوط به سازمان ثبت را ارائه کنم. در مقطعی که معاون طرح و برنامه راهبردی قوه بودم تقریبا به حوزه‌های مختلف دستگاه قضا و نقاط قوت و ضعف آن آشنا بودم و همین باعث شد تا برنامه‌ای مدون برای ارائه بنویسم. همین برنامه زمینه حضورم را برای سازمان ثبت فراهم کرد.

جناب آقای بابایی روزهای ابتدایی ورود شما به سازمان ثبت، شنیدیم که بگیر و ببندهایی در برخی دفاتر اتفاق افتاد و همین چهره ای منفی و خشن در بدو ورود برای شما به همراه داشت و واکنش های زیادی از سوی سران دفاتر هم شنیده شد اما پس از مدتی این چهره کاملا تغییر کرد و بعنوان حامی دفاتر اسناد رسمی شناخته شدید. چه شد؟ بابایی: من همچنان قاطع هستم و در عین حال که باید به قانون و موازین پایبند بود، خط قرمز ما عدم رضایتمندی مردم است.! در سفری که به فیروزکوه داشتم و جزء اولین سفرهای ما بود، در همانجا برخوردی با یکی از سردفتران داشتم و اعمال قانون شد.

بهتر است داستان را تعریف کنم شاید حق را به سردفتر دادید… (لبخند می زند)؛ بعد از بازرسی از واحد ثبتی فیروزکوه، موقع برگشت به تهران، آقایی به سمت ما آمد و گفت یکی از سردفتران شما سند ما را در کشوی میز خود گذاشته و ما ۳ هفته است از تهران می آییم به سردفتر مراجعه می کنیم جواب ما را نمی دهد. ما بنای بازدید از دفترخانه را نداشتیم اما چون تظلم خواهی کرد و معاونین ما هم حضور داشتند، به دفترخانه مراجعه کردیم و از سردفتر توضیح خواستم و گفتم ما امانت دار مردم هستیم. دوستان ما بازرسی کردند و سند از کشوی سردفتر خارج شد، دیدیم اظهارات صحت دارد، علت را پرسیدم و گفتم این مراجعه کننده در سرمای زمستان این مسیر را چند باری آمده و برگشته، تصور کن در یکی از این رفت و آمدها تصادف کند.

به سردفتر گفتم: ما نباید منافع شخصی و خواسته های خود را بر کار مردم ترجیح دهیم. این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد حتی می توانستید از طریق پیک، سند را ارسال کنید. سردفتر پاسخ قانع کننده ای نداد، مقداری هم دفتر آشفتگی داشت. همانجا اعمال قانون کردم و زمانی که به سازمان مراجعه کردم، بعد از ۲ هفته سردفتر را دعوت کردیم تا همه جوانب را بررسی کنیم.

سردفتر جوان بود و بی تجربه، به ایشان تذکر دادم و وی هم متعهد شد و تا الان هم خوب کار می کند. همان ایام هم به یک واحد ثبتی در تهران مراجعه کردیم وضعیت بایگانی بسیار آشفته بود پرونده ها روی زمین بود و هیچ سامانی نداشت. که آنجا هم اعمال قانون کردیم. باید بدانید که این برخوردها فقط مربوط به دفاتر نیست و هر مدیر ثبتی که تخلف کند مشمول قانون خواهد شد. خوشبختانه موارد تخلف نادر است، باید اعتراف کنم که در ۱۸ سفری که به استان‌های مختلف داشتیم موارد تخلف بسیار کم بوده و ۸۵۰۰ سردفتر ، حدود ۱۰ تخلف داشتند که یک هزارم هم نیست.

* از بدو ورود به سازمان شورایی تشکیل دادم به نام شورای تحول و تعالی

جناب آقای بابایی شما ثابت کردید فردی برنامه محور هستید، در ماه های اول مسیری مشخص کردید و ثابت کردید که طبق مسیر مشخص شده حرکت می‌کنید، مهمترین برنامه شما در این مسیر ساماندهی وضعیت اسناد، الکترونیکی شدن بخش‌های مختلف دفاتر، تصویربرداری از دفاتر دستنویس و … کار بزرگی بود، این اقدام دیدگاه شخص شما بود یا اتاق فکرداشتید ؟ بابایی: از بدو ورود به سازمان شورایی تشکیل دادم به نام شورای تحول و تعالی. این شورا با حضور معاونین و مدیران هر شنبه جلسه دارد، دیدگاه های مختلف و تضارب آراء در این شورا منجر به خروجی قابل تحول و تعالی می شود.

در سازمان ثبت در برخی حوزه ها پیشرو تر از بسیاری از کشورها هستیم. در فرانسه اسناد هنوز به شکل فیزیکی ارائه می‌شود، اما در آینده نزدیک این مژده را به شما می دهم که همه اسناد الکترونیکی می شود. مثل حساب بانکی! که دیگر دفترچه بانکی صادر نمی شود. بانک های اطلاعاتی باید به هم متصل شود، هم اکنون بخشی از سامانه ثنا به بخش ثبتی اختصاص می‌یابد که تمام اسنادی که صادر می شود در ثنای ثبتی شما بارگذاری می‌شود. اگر شما در مراجعه به بانک های مختلف نیازی به سند داشته باشید به راحتی قابل استناد و رویت است.این کار از جعل اسناد که پایه بسیاری از دعاوی حقوقی است، جلوگیری کرده و امنیت اسناد بالاتر خواهد رفت. باید بگویم که دیگر سند ملک به شکل فیزیکی نخواهیم داشت و فقط الکترونیکی خواهد بود، این اقدام در حال نهایی و عملی شدن است.

* ما به دنبال این هستیم که حضور مردم را به حداقل برسانیم

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره ایرادات سامانه ثبت آنی که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند، معتقد است ما در خیلی از فرآیندها ایراد داریم و باید این را قبول کنیم. وی می گوید: در بسیاری از سامانه های ما ایراد وجود دارد، کارگروه اصلاح فرآیندها را تشکیل دادیم، تمام سامانه ها دوباره بررسی می شود. این سامانه‌ها باید طوری طراحی شود که مردم در استفاده از آن راحت باشند و پل ارتباطی باشد بین ما و مردم. ما به دنبال این هستیم که حضور مردم را به حداقل برسانیم.

*ما دفاتر را از دفترخانه ها جمع کردیم

جناب آقای بابایی اقدام کانون سردفتران و دفتریاران در ایجاد مرکز دیتاسنتر اقدامی هوشمند و حرفه ای بود. آیا شما برنامه ای برای این زیرساخت آماده دارید؟ بابایی:یکی از راهبردهایی که ما در سازمان ثبت به دنبالش هستیم الکترونیکی شدن فرآیندها و هوشمندسازی است. دیتا سنتر یک مرکزداده پرداز است. ما دفاتر را از دفترخانه ها جمع کردیم و اطلاعات آن در دیتاسنتر است. این مرکز یکی از پیشرفته ترین مراکزداده پرداز در سازمان ثبت است که می تواند سالیان سال جوابگوی اقدامات ما باشد. این مرکز همچنین به سازمان در بحث الکترونیکی شدن فرآیندها کمک می کند.

*۱۶ خدمت جدید ثبتی را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کردیم

جناب آقای بابایی موضوع برون سپاری خدمات بسیار اهمیت دارد و شما در عمل نشان دادید که می شود آن را اجرایی کرد، هرچند برخی دفاتر نسبت به آن مقاومت می کنند، آیا این فرایند ادامه خواهد داشت؟ بابایی: بعضی از رویکردهای ما به قول اساتید حقوق بین الملل در مرحله جنینی است و ما تازه شروع کردیم. از همین رو برون سپاری ها هم در مرحله نوزادی است، باید آن را تربیت کنیم. بنابراین سابقه‌ای در دفاتر نداشته، در این زمینه ما موافقت رئیس قوه قضائیه را گرفتیم و مقامات قضایی از این طرح استقبال کردند. ۱۶ مورد را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کردیم، اما چند مشکل وجود دارد، ابتدا فرهنگ سازی در بین مردم و اینکه دیگر لازم نیست به واحد ثبت شرکت ها مراجعه کنند.

دوم فرهنگ سازی بین سران دفاتر، باید تنوعی از خدمات را در دفاتر اسناد رسمی داشته باشیم چرا که اگر متغیری در یکی از خدمات ما اثرگذاشت سردفتر ما دغدغه و نگرانی نداشته باشد. بسیاری از اموراتی که در سازمان ثبت انجام می شد را هم به دفاتر دادیم. کاری که امروز در دفاتر خدمات قضایی انجام می شود بسیار خوب است.

هم اکنون ثبت درخواست یا مراجعه به شعبه برای ثبت نظر کارشناسی در دفاتر خدمات قضایی انجام می شود و من بسیار آینده خوبی برای برون سپاری دفاتر اسناد رسمی می‌بینم، حتی در آینده می توان به این برون سپاری ها هم اضافه کرد. جناب آقای بابایی این روزها که تورم و گرانی بر کشور سایه انداخته، دلیلی است بر اینکه قوه قضائیه برای افزایش تعرفه حق التحریرها آهسته قدم بردارد تا بیشتر از این به مردم فشار مالی نیاید، شما اصلاح آیین نامه را شروع کردید که در آن قید شده نرخ تعرفه ها هر ۴ سال یکبار افزایش یابد، اما اگر نگاهی به کشورهای دیگر بیندازیم می بینیم نرخ تعرفه های آن ها نسبت به ایران دو برابر است؟

نکته دیگر اینکه سردفتران و دفتریاران هم در همین کشور زندگی می کنند و نیازمند توجه هستند. اقدام شما چه بوده است؟ بابایی: ما باید تناسبی بین خدمات و هزینه برقرار کنیم. دفتری که سردفتر اجاره می کند، نیروهایی که مستقر می شوند، هرینه های جاری (آب و برق و …) تناسبی با تعرفه های ما ندارد. از طرفی هم در قانون قید شده اصلاح تعرفه ها هر ۴ سال یکبار. در پایان دو سال ما پیشنهاد افزایش تعرفه را به رئیس دستگاه قضا ارائه کردیم تا حداقل بین هزینه ها و خدمات تناسب مبنایی برقرار شود.

با توجه به شرایط اقتصادی و تورم اصلاح بعضی موارد در قانون ثبت از جمله بازنگری در حق التحریرها و حق ثبت ها ضروری است. جناب آقای بابایی هوشمند سازی خدمات ثبتی از محورهای دیگر برنامه های شما محسوب می شود. برنامه شما چیست؟ بابایی: در هوشمندسازی کار تازه آغاز شده است. برای این منظور و بهره گیری از هوش مصنوعی، یکی از نخبگان کشور را دعوت کردیم، فردی که استاد تمام دانشگاه در این حوزه است. همچنین برخی شرکت های صاحب نظر در زمینه فناوری هم با ما همکاری می کنند. هدف نهایی و راهبرد کلان ما حداقل کردن حضور مردم به واحدهای ثبتی است. این مهم مستلزم تامین زیرساخت نرم افزاری خوب و امن است تا مردم در کمترین زمان با بالاترین سرعت و حداقل هزینه ها از خدمات ثبتی بهره مند شوند، معاون فناوری سازمان به جد این موضوع را دنبال می کند و انشالله تا پایان سال این موضوع هم به طور کامل اجرایی شود.

*دوست دارم شخص با گوشی همراه خود از طریق یک اپلیکیشن تمام کارهای ثبتی خود را انجام دهد

می توانم سوال کنم نهایت آمال و رویای ثبتی در ذهن شما چیست؟ بابایی: دوست دارم شخص با گوشی همراه خود از طریق یک اپلیکیشن تمام کارهای ثبتی خود را انجام دهد. جناب آقای بابایی در مدتی که شما در سازمان هستید در بحث دفاتر و خودرو، فشار رسانه ای ایجاد شد و مطبوعات و خبرگزاری ها حتی رسانه ملی حوزه ثبت و دفاتر را بایکوت کردند. چرا جایگاه سند رسمی از سوی رسانه ها تضعیف می شود؟ بابایی: اگر موضوع را آسیب شناسی کنیم باید از چند منظر توجه کنیم. بازیگرانی که در بحث توسعه سند و تعریف مراجع رسمی سند نقش آفرینی می‌کردند، یا دولتی بودند یا منتصب به دولت. مردم چه می گفتند؟ برای مثال سازمان ثبت دوست دارد مردم به دفترخانه مراجعه کنند. دفترخانه ها چه دوست دارند؟ مردم به آن ها مراجعه کنند چون این القا ایجاد شده بود که دفترخانه ها خوب پول می گیرند و درآمد خوبی دارند.

اما فارغ از این موضوع، جایگاه دفترخانه ها و سران دفاتر در تنظیم و تنسیق امور حقوقی چه جایگاه مهمی است؟ شما اگر سوار اتوبوس یا تاکسی شوید که بیمه نیست در درجه اول احتیاط کرده و سوار نمی‌شوید. در این موضوع هم اعتقاد دارم مسئله خوب تبیین نشده است. اگر سردفتری موازین قانونی را رعایت نکرده و سندی را تنظیم کند مسئولیت مدنی و چه بسا مسئولیت کیفری دارد و باید در دادگاه برای فردی که به منظور طرح دعوی آمده پاسخگو باشد. در قانون هم آمده که ماموران دولت می توانند سند تنظیم کنند اما در حوزه صلاحیت خودشان، هر مامور دولتی هر گونه سندی را نمی تواند تنظیم کند، ما با احترام به ناجا و زحمت آن ها، اعلام می کنیم که صراحت قانون مدنی در تفسیر ناجا ناظر بر اسنادی است که در حوزه ذاتی خودشان است برای مثال گذرنامه، پایان خدمت و معافیت به عنوان اسناد رسمی در حوزه خودشان است. تنظیم سند رسمی برای سران دفاتر یک قدمت صد ساله دارد نه در ایران در بسیاری از کشورها این قدمت وجود دارد.

صلاحیت ذاتی دو دستگاه هم مشخص است. توجه کنید اگر بنا است مرجعی سند را تنظیم کند باید آثار پس از تنظیم سند را هم نگاه کنیم. سوالی که ایجاد می شود این است که اگر مرجعی غیر از دفاتر اسناد رسمی، سند خودرو را تنظیم کرد، فردی متضرر شد، مرجع احراز هویت واقعی نکرد، شخص ممنوع المعامله یا مهجور بود و سند تنظیم شد. اگر فرد تظلم خواهی کرد شکایت فرد به طرفیت چه کسی باشد؟ آیا به شخصی که دیگر مسئول آن بخش نیست؟ به فردی که بازنشسته شده؟ بنابراین باید دید آیا این موارد دیده شده است؟ ُ درست است برخی این القا را دارند که هر جا هزینه کم باشد به نفع مردم است، اما آیا شما در خرید مواد غذایی به قیمت آن نگاه می کنید یا به کیفیت و موارد بهداشتی آن ؟ نباید تنظیم سند را به هر قیمتی به مردم قبولاند! سرمایه اولیه هر فردی در بیشتر موارد خودرو است، اگر سندی که تنظیم شده برای خودرو توسط فردی ممنوع المعامله باشد آیا فرد متوجه خواهد شد؟ خیر چراکه بانک های اطلاعاتی در این مرجع تعریف نشده است. ما دنبال تنظیم سند متقن و قانونمند هستیم تا اگر فردا روزی دچار مشکل قانونی شد به مرجع صالح قضایی مراجعه کند و اگر سردفتر دچار خطا شد هم مسئولیت مدنی دارد و خود باید جبران کند.

بابایی در مورد آخرین وضعیت قانون الزام سند رسمی گفت: این قانون هنوز به مجمع تشخیص نرسیده است. ما در کمیسون قضایی مجلس حضور پیدا کردیم .شورای نگهبان سه مرتبه ایراداتی را به قانون الزام به سند رسمی اموال غیرمنقول داشت، امیدواریم پس از رفع موانع و ایرادات به تصویب برسد. اگر ما قانون صریح و بدون استثنائات خاصی که موجبات تفسیر می شود، داشته باشیم یعنی بقبولانیم که مالک کسی است که سند رسمی به نام آن است (در اموال غیرمنقول). بسیاری از دعاوی و اختلافات کنترل می شود و به توسعه سند و امورات قانونمند کمک می کند.

*تنظیم سند برعهده مشاور املاک نیست

در موضوع الزام به سند رسمی، صدور سند در صلاحیت بنگاه های خودرو و املاک نیست و این ها نقش واسطه گر دارند. در این رابطه استان همدان به عنوان استان پایلوت انتخاب شده است. همه اصناف و واحدها و تشکیلات باید بر طبق قانون عمل کنیم. در ماده دو قانون تجارت، مشاورین املاک و خودرو نقش واسطه گری دارند یعنی فروشنده و خریدار را به هم نزدیک کنند برای معامله. تنظیم سند در اختیار این صنف نیست. تنظیم سند متولی دارد. جای سوال است که بسیاری از مردم به مشاورین املاک مراجعه می کنند برای خرید و فروش و در بسیاری از موارد وقتی مشاور املاک می گوید یک ملک با این مشخصات برای فروش گذاشته شده براحتی اطمینان می کنند!

اما این اعتماد کاذب است. مشاور املاک و شخصی که تنظیم سند می کند ادبیات حقوقی ندارد، حق کمیسیون هایی که دریافت می کنند هم قابل توجه است. سران دفاتر ما اسناد تعهدی را خود باید تنظیم کنند. مشاور املاک به ندرت اظهار هویت واقعی انجام می‌دهند. این درحالی است که دفاتر ما به سیستم های ثبت احوال و بانک ها متصل است و در معاملات هم سردفتر استعلامات لازم را انجام می دهد.

بابایی در ادامه گفت: در بحث هوشمند سازی این مورد را باید تاکید کنم که هوشمندسازی ، میزان مراجعات مردم را به ادارات قضایی به حداقل می رساند چرا که وقت مردم ارزشمند است و هزینه های حمل و نقل برای مردم بالا است. بحث الکترونیکی کردن اسناد هم هدفگذاری شده و با انجام این مهم، سند در اختیار مردم قرار نمی گیرد و به واسطه بارگذاری در سامانه ، جعل، صدور المثنی و استعلامات منتفی می شود و با کاهش خطای انسانی، موجبات رضایتمندی مردم فراهم خواهد شد. یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های سازمان در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، تکریم ارباب رجوع و جلب رضایتمندی مردم است که همه مدیران و کارکنان ثبت باید آن را سر لوحه امور خود قرار دهند. شایسته سالاری مبتنی بر دانش ثبتی و اخلاق محوری معیارهای اساسی در انتخاب مدیران آینده ثبتی است.

در ادامه به آقای بابایی گفتیم که کمی سوالات را شخصی تر می کنیم؛ شما اهل خانه داری و آشپزی هم هستید؟ واقعیت این است که من از ساعت ۵ صبح تا ۱۰ شب در سازمان مشغول هستم و اگر فرصتی دست دهد چرا که نه! آشپزی بلد هستم و بستگی دارد چه مواد غذایی در منزل وجود داشته باشد، قیمه، آبگوشت و مرغ خوب درست می کنم. ورزشکار هم هستید؟ من ۵ سال رئیس هیات ورزش های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بودم.

البته کار فرصت ورزش را مدتی است از من گرفته. آیا تفریح با خانواده هم در برنامه های شما هست؟ بله وقت هایی که فرصت داشته باشم حتما. در سفرهای استانی که یک شب می مانیم اول صبح با خانواده فرصتی برای پیاده روی و کوه پیمایی میگذارم . اگر فرصت دارید چه برنامه ای در تلویزیون می بینید؟ بیشتر مواقع اخبار و شبکه اول، در گذشته فوتبال بسیار تماشا می کردم اما الان دیگر فرصت نیست. بماند که به کدام تیم علاقه دارم اما فوتبال ملی را همیشه دنبال می کنم. طرفدارکدام بازیکن ؟ همه بازیکنان خوب و قابل احترامند. با این حال به کریم باقری ارادت خاصی دارم و قابل احترامند.

تا بحال از سوی آقای اژه ای توبیخ یا تشویق شده اید؟ ارتباط خوبی داریم توبیخ خیر اما مواقعی که گزارشی ارسال کرده ایم همواره تشکر کرده اند. اهل پارتی بازی هم هستید؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که قبل از کرونا ملاقات های مردمی داشتیم. پی نوشت هایی برای تسهیل کار داشتم اما من همواره به کارمندانم گفتم اگر ارباب رجوع برای کاری آمد فکر کنید از طرف من آمده است، به سرعت کارش را راه بیندازید. بویژه کسانی که سن بالایی دارند یا کسی را ندارند. چقدر آشنایی با فضای رسانه دارید؟ با توجه به رشته تحصیلی ام که جامعه شناسی بود مواردی از جامعه شناختی رسانه ای آموخته ام و کم و بیش با این حوزه آشنایی دارم.

معمولا انتظارات و مطالبات مردمی را از شبکه‌های اجتماعی دنبال می کنم. متاسفانه فرصت زیادی برای رصد رسانه ها وجود ندارد. بنده معتقدم رسانه می تواند بسیاری را از مظلومیت خارج کند، متاسفانه بسیاری از مسائل مطرح نمی شود در رسانه. رسانه ای خوب است که مردمی باشد و مشکل مردم را حل کند، متاسفانه برخی از افراد در رسانه دنبال منافع خود هستند. رسانه باید بی طرف باشد و مشکلات مردم را مطرح کند و دنبال راه حل باشد و این ابزار توسعه یک جامعه است.

فرد محافظه کاری هستید؟ در کار خیر! نمی ترسیم و محافظه کاری نمی‌کنیم. در جلسات بسیار شوخ طبع هستید؟ این ویژگی همیشه با شما هست؟ درست است اما در کنارش بسیار جدی هستم! کار کمی خسته کننده است و باید گاهی انبساط خاطر ایجاد کرد. حتی زمانی که دادگاه بودم و از زندان بازدید داشتم همینطور بودم.

خاطره جالبی از دوران ریاست بر سازمان دارید؟ خاطرات خوبی دارم اما در سفرها و دیدارهایی که داشتم، سران دفاتر انسان های بزرگوار، محترم و فرهیخته هستند و حُسن دیگرشان مهمان نوازی است. در سفرها بسیار این ویژگی مشهود بود. استقبال بی نظیری داشتند و هر بار در هر سفری ما را در منزل خود میهمان می کردند. من همواره نامه های خطاب به خودم را خودم شخصا مطالعه می کنم، کارتابل ها را گاهی شب ها به خانه می برم و آنجا مطالعه می کنم و گاهی هم از همان منزل پیگیر مطالبات آن ها هستم. گاهی شده شب هنگام به سردفتری زنگ زدم برای پیگیری مشکلاتشان و آنها تعجب می کنند. معمولا برای حل مشکلاتشان از کاری دریغ نمی‌کنم.باید آن ها را درک کرد و مشکلاتشان را دید.

گاهی مشاهده شده فردی نخبه است، دانشجوی دکترا است، اما در جایی که فقط ۱۰۰ خانوار است کار ثبتی می‌کند و درآمد ندارد، تعداد دفاتر تنظیمی اش در ماه به ۵۰ تا هم نمی رسد. خب با خود فکر کنید درآمد و هزینه آیا با هم می خواند؟ معمولا با این افراد تماس می‌گیرم و دلجویی می کنم. آن ها هم خوشحال می شوند و تشکر می کنند. من احساس می کنم بخش خوبی از زندگی من در سازمان ثبت در حال سپری شدن است. زیاداهل تشریفات نیستید؟ من شخصا بعنوان خبرنگار در سفرها چنین چیزی را مشاهده نکردم! بابایی: خیر. نیازی نیست. من در بدو ورود تیم تشریفاتی خاصی داشتم که گفتم اصلا نیازی نیست، مگر چکار می کنیم.

به ملاقات با سران دفاتر و مردم بویژه جوانان و سرمایه های علمی هم علاقه دارم اما حجم کار اجازه نمی دهد. بهره گیری از ظرفیت نیروهای جوان‌ و توانمند در پست‌های مدیریتی این سازمان می تواند تحقق اهداف عالی را سرعت ببخشد. ادامه گفتگو با حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دلیل فشردگی کار و جلسات متعدد میسر نبود و قرار شد در شماره های بعدی کانون با او بیشتر به گفتگو بنشینیم.

اما آنچه حائز اهمیت است آنکه او تصمیم بر سازندگی و توسعه ساختار ثبتی کشور دارد و دفاتر اسناد رسمی را در این راه بعنوان پشتیبان و بازوان قدرتمند می داند که برای کاتبان بالعدل قابل تامل و تحسین است. در این راه قطعا مشکلات و چالش های زیادی همراه است که سازمان و کانون سردفتران و دفتریاران باید با هم از آن عبور کنند. حسن بابایی می خواهد به رویای خود که رسیدن به سازمانی تمام الکترونیک است جامه عمل بپوشاند و بدیهی است که با تیم حرفه ای که همراه خود کرده رسیدن به این آرمان دست نیافتنی نیست به ویژه آنکه رئیس قوه قضائیه از او حمایت می کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد