فیلم| هزاران میلیارد فساد کشف کردم | روز انتخابات عقب خودروها دلار و تراول بود - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
فیلم| هزاران میلیارد فساد کشف کردم | روز انتخابات عقب خودروها دلار و تراول بود

 

پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی| سید هادی کسایی زاده: شاید تصورش دور از ذهن باشد که جوان 32 ساله ای که هر روز پشت دخل قدیمی ترین کبابی شهرری (تاسیس 1322) جنب درب ورود حرم سید الکریم(ع) پاسخگوی زائران است معروف ترین چهره تاثیرگذار سال 1400 در شهرستان ری باشد.

جوانی که هنوز وارد میانسالی نشده اما بیش از 375 پرونده فساد و تخلف در حوزه حفظ حقوق عامه را کشف یا پیگیری و بررسی کرده و مجموع پرونده های کشف و بررسی شده از سوی او و تیمش در اتاق اصناف شهرستان ری بیش از 1200 میلیارد تومان ارزش داشته است.

علیرضا افشار پارسا را می توانید هر روز ساعاتی در کبابی افشار در بازارنو شهرری ببینید اما کارنامه پررنگ او بعنوان بازرس نمونه اتاق اصناف شهرستان ری در سال 1400، بازرس ضدفساد بخشداری کهریزک در انتخابات گذشته و بیش از 40 تقدیرنامه مکتوب از سوی افراد، شخصیت ها و نهادها (محمدساری معاون وقت دادگستری کهریزک، نهادهای امنیتی، بخشداری کهریزک، اداره صمت و غیره …) از او بعنوان سالم ترین و حرفه ای ترین بازرس شهرستان نام برده می شود.

در گفتگوی کوتاه با بازرس نمونه شهرستان ری در محل کبابی افشار بخش هایی از کشفیات و بازرسی های بزرگ او را بازگو کردیم.

خبرنگار: یکی از بزرگترین پرونده های کشف موادغذایی فاسد موضوع گوشت های آلوده بود که سر و صدای زیادی هم به همراه داشت.داستان از چه قرار بود؟

افشار: بله درست است؛ یکی از مهمترین کشفیاتی که داشتم پرونده 69 تن گوشت وارداتی آلوده بود که تاریخ انقضای گوشت ها بیش از یک سال منقضی شده بود. داستان از این قرار است که در یکی از بازرسی ها به صد کیلو گوشت مشکوک به فساد برخوردیم و ردآن را تا 4 روز دنبال کردیم.

پس از پیگیری ها متوجه شدیم این گوشت ها که از شرکت پشتیبانی دام تحویل گرفته شده بود تا در صنعت تولید سوسیس و کالباس استفاده شود در یکی از سردخانه های زیرزمینی در یک انبار متروکه به مدت هشت ماه نگهداری می شد. نکته قابل تاسف آن بود که این گوشت های منجمد را ری پک (تغییر جعلی و غیرقانونی تاریخ تولید و انقضا) می کردند و با تغییر تاریخ تولید و انقضا در بازار توزیع می کردند.

خوشبختانه با ورود قاضی محمدساری معاون وقت دادگستری کهریزک متهمان دستگیر و محکوم شدند. ناگفته نماند که وقتی انبار و سردخانه را کشف کردیم به ما پیشنهاد (من و بازرس فرمانداری) 800 میلیون تومان پیشنهاد رشوه هم دادند. اما نکته جالب آن بود که در همین مسیر پرونده از طریق مدارک کشف شده در یکی از خودروهای یخچال دار به انبار احتکار 28 تن گوشت دیگر رسیدیم که تاریخ مصرف آن پایان یافته بود.

بعد از کشف با دستور قاضی و نظارت آقای هیودی نماینده وقت دادستان ری گوشت ها معدوم شد.

خبرنگار: پرونده دیگری که مرتبط با سلامت جامعه بود داشتید؟

افشار: کشف و توقیف انبار و کارگاه زیرزمینی و غیربهداشتی تولیدبیش از 460 هزار قلم شامل مواد مصرفی پیراپزشکی و اتاق عمل و کشف 700 قهوه خانه زیرزمینی و پلمپ 170 قهوه خانه، و همچنین کشف انبار و کارگاه تولید داروهای قلابی و فروش آنها با برندهای خارجی و کشف انبار دپوی نوشابه های تاریخ مصرف گذشته و تغییر تاریخ تولید و انقضا و توزیع غیرقانونی آنها از سوی سودجویان در بازار از مهمترین کشفیات و پرونده هایم بوده است.

من یک دفترچه سیمی دارم که تمامی کشفیاتم را با ذکر تاریخ، حجم، میزان و عکس ثبت کرده ام که اگر بخواهم همه را بازگو کنم 100 صفحه می شود. اما در یکی از پرونده ها طی اخباری که به اتاق اصناف مخابره شد اعلام کردند قیمت روغن افزایش می یابد. همین خبر موجب گران شدن و کمبود روغن شده بود.

ما هم بعنوان بازرس اتاق اصناف شهرستان بازرسی ها را آغاز کردیم تا به یک انبار دپوی روغن مایع رسیدیم. در این انبار 90 تن روغن کشف و توقیف شد. پس از این اقدام به فروشگاه هایی در سطح شهر رسیدیم که آنها هم روغن ها را احتکار کرده بودند.

میزان کشفیات به نحوی بود که وقتی دستور قاضی برای توزیع روغن های کشف شده صادر شد قیمت روغن در بازار کاهش 30 درصدی یافت. در برخی از این پرونده ها مختلفان پیشنهاد رشوه و چشم پوشی می دادند. خبرنگار: چرا تخلف و فساد در انبارهای کهریزک زیاد است؟ افشار: ابتدا دلیلش گستردگی و پراکندگی انبارها و کارگاه های زیرزمینی در وسیع ترین بخش جنوب تهران است. دوم آنکه بسیاری از این انبارها مجوز ندارند و برخی هم فاقد دوربین مداربسته هستند.

حتی اگر دوربین مداربسته هم برای تمام انبارها نصب شود مشکل اصلی عدم اتصال و دسترسی آن لاین دوربین ها به پلیس امنیت اقتصادی، دادسرا و نهادهای مرتبط مانند اطلاعات است. در حالی که باید هر ثانیه آمار ورود و خروج به انبارهای کشور رصد شود و همین عدم دسترسی ها موجب بروز فساد گسترده شده است. همچنین بازرسان اصناف و بخشداری و فرمانداری از نظر کمیت و کیفیت تعدادشان کم و محدود است برای همین این منطقه را به بهشت قاچاقچیان و متخلفان تبدیل کرده است.

خبرنگار: اقدام شما بعنوان بازرس ویژه اتاق اصناف شهرستان ری در مورد چالش های انبارهای زیرزمینی چه بود؟

افشار: جلسات زیادی برگزار شد و گزارش های زیادی را تقدیم (لطف الله ستاره) رئیس وقت اتاق اصناف، قاضی ساری و آقای جلال زاده از دادستانی ری کردم و با کمک آنها تیم ویژه ای تشکیل شد که شامل بازرسی اتاق اصناف، دادستانی تهران، پلیس امنیت اقتصادی شهرستان ری، دادگاه کهریزک و فرمانداری ری بودند که توانستیم 700 انبار غیرقانونی را شناسایی، ساماندهی و ثبت در سیستم صدور پروانه اتحادیه انبارداران کنیم.

خبرنگار: شما با این حجم از بازرسی ها قطعا اگر فرد ناسالمی بودید وضعیت مالی خوبی داشتید چون همیشه درخواست رشوه روی میز است. درست است؟

افشار: الحمدلله مشکل مالی ندارم و اگر هم داشته باشم پدربزرگ و پدرم و خانواده ام من را طوری تربیت کردند که لقمه حرام نخورم و با عزت زندگی کنم. البته افراد سودجو و دلال و متخلف وقتی که از دادن رشوه به من مایوس شدند تخریب ها علیه من را آغاز کردند. از برچسب فساد اخلاقی و فسادمالی تا حمله به پارکینگ خانه و تخریب وسیله نقلیه ام. چند باری هم مورد حمله و ضرب و شتم قرارگرفتم که برخی رسانه ای شده است.

خبرنگار: احتمالا میان منتقدان یا همان دشمنان شما کارمندان یا مدیران دولتی هم هستند؟ افشار: {لبخند می زند و سکوت می کند} خبرنگار: مورد سوء قصد هم قرارگرفتید؟ افشار: خدا کمک کرده و خطر چند باری از بیخ گوشم گذشته است. اما در یکی از بازرسی ها قاچاق برها با خودروهای شوتی به من و آقای جلال زاده معاون دادستان ری حمله کردند و من از ناحیه دست دچار شکستگی شدید شدم و چند هفته در بیمارستان بستری بودم. چند باری هم با قمه حمله کردند و فرار کردم و یک بار هم وارد خانه من شدند و وسیله نقلیه من را از بین بردند.

خبرنگار: احتمالا فرماندار وقت {حسین توکلی} با دسته گل و لوح تقدیر و هدایا سنگ تمام گذاشت؟

افشار: بله واقعا شرمنده کردند. به دلیل همین فعالیت ها مانع کار من شدند. با این حال من به آقای فرماندار (حسین توکلی) که نمی خواست فعالیت حرفه‌ای و ضدفساد داشته باشم گفتم که رفتن با عزت بهتر از ماندن با ذلت است.

خبرنگار: بعد از اتاق اصناف مدتی بازرس ویژه بخشداری کهریزک بودید که آن واقعه فساد در انتخابات رخ داد. روایت می کنید؟

افشار: در انتخابات 1400 بعنوان بازرس بخشداری کهریزک مشاهده کردم در سطح گسترده ای رای برای گروهی از کاندیداهای شورای شهر کهریزک و باقرشهر تا 300 هزارتومان در روز روشن خرید و فروش می‌شود. به سرعت با قاضی محمدساری معاون وقت دادگستری کهریزک و سید هادی کسایی زاده خبرنگار تماس گرفتم و تا ساعت 12 شب توانستیم 110 متهم را شناسایی و دستگیر کنیم. در فیلم هایی که این خبرنگار گرفته مشخص است که با حکم قضایی وارد خانه ای شدیم و از درون خانه چند کیسه شناسنامه پیدا کردیم.

این اقدامات و رسانه ای شدن فساد موجب شد تا انتخابات باقرشهر و کهریزک ابطال شود. جالب تر آنکه روز بعد من را دعوت کردند به یک اداره دولتی و من تصور کردم که قرار است از من به دلیل کشف فساد انتخاباتی و کتک خوردنم توسط دلالان انتخابات تشکر کنند. اما به من گفتند شما شهر را بهم ریختید و دیگر نباید بازرس باشید. چند روز بعد هم خبرنگار ضدفساد را دستگیر کردند و از همه جالب تر آنکه قاضی پرونده به طرز مشکوکی از کهریزک منتقل شد.

این نحوه مبارزه با فساد در دوره فرمانداری حسین توکلی کجانی بسیار بسیار تاسف بار است و من نمی دانم چرا دستگاه های نظارتی و امنیتی برخورد جدی نکردند. مثلا وقتی قاضی محمد ساری می خواست با حکم دادگاه صندوق آرا را بازشماری کند فرماندار اجازه نداد. آیا این درست است؟ اگر صندوق ها بازشماری می شد فاجعه فساد در انتخابات افشا می‌شد و خیلی از افراد اجرایی صندوق ها باید پاسخگو می شدند.

اما باید بگویم که گزارش و فیلم های خبرنگار هم بسیار اهمیت داشت و همان ها را به دادستان کل کشور دادیم.

خبرنگار: کاندیداهای فاسد پیشنهاد رشوه هم دادند که دست از سرشان بردارید؟

افشار: یکی از کاندیداها پیشنهاد رشوه یک میلیاردی به من و خبرنگار ضدفساد (کسایی‌زاده) داد که قبول نکردیم.

ما در روز انتخابات خودروهای مملو از پول نقد و دلار پیدا کردیم. پول و دلار می دادند و رای می خریدند. پدربزرگم می گفت: روز قیامت همین دنیاست و باید جواب بدهید. من نمی دانم چطور برخی مدیرانمان چنین لقمه هایی را سر سفره زن و بچه هایشان می برند.

خبرنگار: در مدت فعالیتتان بعنوان بازرس با قضات زیادی همکاری داشتید. قاضی مردمی و حرفه ای که می خواهید از آنها تشکر کنید می شناسید؟

افشار: با قضاتی که همکاری داشتم برخی در دادگاه بخش کهریزک و برخی هم در دادسرای ری فعال بودند. اما با آقای ساری معاون وقت دادگستری کهریزک، آقای جلال زاده معاون وقت دادستان ری و آقای جوادی بازپرس شعبه 8 دادسرای شهرری بیشتر همکاری داشتم و همیشه برای منافع مردم پای کار بودند که از آنها تشکر می کنم. اما در کنار این عزیزان تشکر ویژه هم باید از اداره اطلاعات جنوب تهران داشته باشم که به اعتقاد من در مبارزه با فساد سازمان یافته عالی کار کرده است.

علیرضا افشار بازرس نمونه اتاق اصناف در سال 1400 در مورد خروجش از اتاق اصناف از سوی تیم جدید مدیریت گفت: آقای لطف الله ستاره رئیس اسبق اتاق اصناف به ما می گفت با هیچ فسادی مماشات نکنید اما بعد از ستاره با اینکه بازرس نمونه بودم گفتند جریمه و بگیر و بنند نداریم تا وقتی شکایتی نشده وارد نمی شویم. من هم قبول نکردم و از اتاق خارج شدم. و قبلش به آقای محسن کشاورز (رئیس اتاق اصناف فعلی ری) گفتم: رفتن با عزت خیلی بهتر از ماندن با ذلت است.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد