فرحبخش: امثال میرحسین تروریست بودند | برای مسئولان فیلم نمی سازم! - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
فرحبخش: امثال میرحسین تروریست بودند | برای مسئولان فیلم نمی سازم!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی؛ محسن فرحبخش 64 ساله که در کارنامه سینمایی خود بیش از 55 فیلم سینمایی را تهیه کنندگی و 5 فیلم را کارگردانی کرده است در گفتگو با سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار درپاسخ به اینکه شما وارد ساخت فیلم های مفرح و شاد شدید و آیا سینمای حال حاضر ایران که به سینمای سرگرمی و تفننی به جای سینمای تفکری و تاثیرگذار تبدیل شده را می پسندید گفت: فلسفه وجودی سینما سرگرمی است. اما اگر در قالب سرگرمی کسی توانست حرفی هم بزند باید دست کارگردان و تهیه کننده را هم بوسید. من هم بدم نمی آید چنین فیلم هایی بسازم اما همان سینمای تفکری هم باید سرگرمی داشته باشد.

من فیلم را برای مردم می‌سازم چون مردم این سینما را می‌خواهند. در طول این سالها دو قشر اعم از مسئولان و منتقدان را به هیچ عنوان داخل فیلمسازی خودم نکردم. چون مسئولان می خواهند با ورود به فیلم رده بالاتر خود را راضی و خشنود کنند برای همین اهمیتی برای من ندارند.

منتقدسینما هم که واقعا نداریم و شاید تعدادشان اندازه انگشتان دست باشد. متاسفانه نقد در سینمای ما فحاشی و دری وری گفتن و حق الحساب گرفتن است و چیزی بعنوان ارتقای تفکر در این نقدها وجود ندارد. بعنوان مثال در غرب وقتی منتقدان در مورد فیلمی خوب یا بد بنویسند در فروش فیلم تاثیر دارد. اما در ایران اگر به فیلمی فحش بدهند مردم بیشتر می بینند. مثلا وقتی فراستی به فیلمی توهین می‌کند آن فیلم بیشتر دیده می شود.

با این حال در فیلم های سرگرم کننده هم نکاتی هست که انسان بر اساس دانش خودش از آن بهره برداری و تفکر می کند. فرحبخش در مورد سانسورها در سینمای ایران گفت: به اعتقاد من در جمهوری اسلامی چیزی به نام سینما نداشتیم و نداریم. مقصراصلی هم همان مسئولانی هستند که به اجازه تفکر به مردم نمی دهند.

مقصراصلی تروریست های فرهنگی دهه 60 هستند که مسئولیت فرهنگی کشور را برعهده داشتند؛ از میرحسین موسوی تا آقایان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که می گفتند یا در این مسیر فیلم بسازید یا بروید بیرون و نمی خواهیم. اما در کارنامه خودم فیلم هایی مثل «مستانه»، «آواز قو» یا «زندگی خصوصی» را دارم که بتوانم از آن دفاع کنم.

مثلا همین فیلم ها در حوادث اخیر انگار زنده شدند. اگر مسئولان ما به همین فیلم ها عمل می کردند امروز این اتفاقات رخ نمی داد. امروز همان نوجوان و جوان ایرانی را که آقایان نمی توانند پند دهند با ساخت فیلم می‌توان آنها را درست کرد و راه با به آنها نشان داد.

فرحبخش حوادث اخیر ایران را در سینما بسیار تاثیرگذار خواند و گفت: در این حوادث با ریزش مخاطب زیادی همراه بودیم. یعنی 6 ماه تعطیل بودیم و سینما از بعد از عید رونق گرفت. آقایان می گویند نظام خرج هنرمندان کرده است! کجاخرج کرده است؟ اگر منظورتان همان آقایی است که (حمید فرخ نژاد) که با ربع پهلوی عکس می‌گیرد این آقا که بیشتر برای نهادهای امنیتی بازی کرده است. بعد می رود کنار فردی که حرف زدنش را هم بلد نیست عکس می‌گیرد که بزرگترین دزد کشور است.

اجازه بدید این را هم بگویم که مخالفان انقلاب ما افرادی مثل مسیح(معصومه) علینژاد، ربع پهلوی و غیره هستند و مدعی ایجاد دولت جدید ایرانند در حالی که شورای انقلاب ما افرادی مانند شهید مطهری، طالقانی، بهشتی، سحابی و غیره بودند که در نهایت وضع مملت این شد حالا اینها می خواهند برای ما دولت تشکیل دهند چه خواهد شد. فرحبخش در ادامه گفت: چون داوران بی وجدان داریم فیلم زیاد برای جشنواره نمی سازم. تلویزیون هم نمی‌‌روم چون آدم فرمانبردار نیستم.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد