حمله به اتاق شیشه ای صندوق بازنشستگی کشوری! - میدان آزادی
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
حمله به اتاق شیشه ای صندوق بازنشستگی کشوری!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ماهنامه میدان آزادی، سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار نوشت: همیشه قرار نیست خبرنگاران نقدهای تند بنویسند و گاهی باید از برخی مدیران سالم و قدرتمند برای توسعه کشور دفاع کنند. بعنوان مثال هنوز 120 روز از انتصاب نعمت الله ترکی بعنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور نگذشته که حضورش در این نهاد اقتصادی و حمایتی حاشیه های زیادی به همراه داشته است.

وی به تازگی در دستوری به معاونان «سرمایه گذاری و امور اقتصادی» و «توسعه مدیریت و منابع» این صندوق، از آن ها خواسته با قید فوریت پایان کار افراد بازنشسته در هیئت مدیره شرکت ها را اعلام کنند. این دستور ترکی موجب ناراحتی افرادی که صندوق را خانه ابدی خود می دانستند شده و در فضای مجازی و حقیقی اقدام به انتقاد و فشار برای برخورد با اقدام ضدفساد ترکی شدند.

البته مدیرعامل جدید صندوق داغ های دیگری را بر دل برخی سودجویان گذاشته به نحوی که در ابلاغی به هلدینگ های تابعه این صندوق، استفاده مدیران عامل و اعضای هیات مدیره این هلدینگ ها و شرکت‌های تابعه آنها را از خودروهای خارجی ممنوع کرده است. جالب آنکه خود ترکی همچنان با همان خودرو پارس قدیمی که در استانداری تهران تردد می کرد به کارهای روزمره خود می پردازد.

این شفافیت ها حتی موجب تحسین نمایندگان مجلس هم شده به نحوی که حجت الاسلام سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته: صندوق بازنشستگی هم سامانه نظارتی برای مبارزه با فساد راه انداخته و هم ممنوعیت صدور کارت هدیه، سکه، هتل و پرواز لوکس به مدیران شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را ابلاغ کرده است.

این نوع کارهای مدیریتی در راستای کاهش هزینه‌های مدیریتی قابل تقدیر و ستودنی است. ترکی در همین مدت کوتاه معوقات زیادی را به بازنشستگان پرداخت کرده و در حال تدوین سند راهبردی برای توسعه و مدیریت صندوق است. بر اساس این سند راهبردی، شرکت هایی که در ذیل صندوق بازنشستگی کشوری فعالیت می کنند، در بخش‌های مختلفی از جمله احتساب سود و زیان شرکت ها و محاسبات مربوط به آن و در نتیجه انحلال شرکت‌های زیان‌ده و مجموعه‌هایی که نمی توانند انتظاری که صندوق بازنشستگی در بحث تأمین منابع مالی از آن ها دارد را برآورده کنند، برنامه ریزی شده است.

به گفته ترکی، سر جمع بخش های سرمایه گذاری و توسعه ای در برنامه صندوق در حوزه انرژی مثل نفت، پتروشیمی، گاز و نیروگاهی چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است. او معتقد است که صندوق می‌‌تواند سرباردولت ها نباشد و در مسیر توسعه به اقتصادی سالم و پویا تبدیل شود و منافع آن برای بازنشستگان کشور مفید باشد.

نکته قابل تامل و تاسف آنکه حتی روابط عمومی صندوق هم زیاد تمایلی به پوشش اخبار و اتفاقات مدیرجدید ندارد و در سایت خود از 100 اقدام مهم فقط 20 درصد آن را پوشش داده است. اقدامات ضدفساد و شفاف ترکی می تواند در وضعیت شبکه ای فساد در برخی دستگاه ها برای او نا میمون باشد. آنهایی که منافعی در بهم ریختگی مالی دارند قطعا نمی خواهند فردی مانند ترکی با کارنامه بسیار قوی و شفاف سکاندار صندوق باشد. بهتر است نهادهایی مانند وزارت اطلاعات، نهاد رهبری، شخص رئیس جمهور و قوه قضائیه از او حمایت کنند.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد